Hvis Russland står bak eksplosjonene i gassrørledningene, signaliserer det en ny strategi og opptrapping av konfliktnivået med EU.
Siden Russlands invasjon av Ukraina er energisikkerhet blitt første prioritet i EUs energipolitikk. Dette er et dramatisk skifte. Inntil februar i år var frihandel og klima viktigere.
Nå er EU-landene mest opptatt av forsyningssikkerhet og energipriser. Resultatet er et mer robust EU, mens Russland står igjen med et svekket «gassvåpen».
EU står nå overfor et viktig energipolitisk veivalg: tilbake til markedsliberal modell, eller mer statlig styring?
I sin tale om unionens tilstand 14. september erklærte EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen den liberale markedsmodellens død. I alle fall midlertidig: «Elektrisitetsmarkedet, som det fungerer i øyeblikket […], er ikke lengre til gavn for forbrukerne.»
Men blir de nye tiltakene midlertidige eller varige?
Satset på at handel skulle forhindre konflikt
Utviklingen mot mer vekt på sikkerhet er ikke helt ny.
Gasskrisen mellom Russland og Ukraina vinteren 2009, som medførte avbrudd i forsyningen til flere østlige EU-land, og Russlands annektering av Krim i 2014 viste tydelig at energi er en handelsvare med viktige sikkerhetsmessige dimensjoner.
Polen og de baltiske statene tok til orde for en mer geopolitisk energipolitikk, for eksempel ved at EU burde opprette et importmonopol for felles innkjøp av russisk gass. De bygget opp en alternativ infrastruktur med ekstra kapasitet for import av flytende naturgass som selges på det globale markedet og fraktes med skip.
Inntil 2022 valgte EU allikevel stort sett å håndtere gass som en vanlig vare og Gazprom som en markedsaktør.
Når det russiske gasseksportmonopolet opererte med forskjellig priser for mer og mindre russiskvennlige EU-stater,
valgte kommisjonen å håndtere det som misbruk av markedsmakt. Dette var av gode grunner: Man satset på at handel skulle forhindre konflikt. Og det var billig.
Frem til høsten 2021 så det ut til å virke.