Studier og kurs Norsk English
-
Søknad og opptak

Ofte stilte spørsmål

Nedenfor vil du finne svar på ofte stilte spørsmål.

Søknad og tilbud

Kan jeg endre på søknaden min etter den er innsendt?

Ja, dette kan du gjøre så lenge søknaden din fortsatt ligger under "til behandling" i søkeportalen, og du får opp lenken "Trekk / endre søknad" under denne fanen. Husk å sende inn søknaden etter endringer er gjort for at behandlingen kan fortsette. 

Om jeg endrer søknaden min, havner jeg bakerst i behandlingskøen da?

Nei, søknadene blir behandlet etter første innsendingsdato. Vær oppmerksom på at vi må ha mottatt all obligatorisk dokumentasjon før vi kan gå i gang med behandling av søknaden din.

Jeg har mottatt et studietilbud på min første prioritet, men ønsker å endre til min 2. prioritet. Hva gjør jeg?

Dersom du har mottatt et tilbud på et program eller studium hos oss, må du akseptere eller takke nei til dette før du kan sende inn en ny søknad. Om du på et senere tidspunkt søker på nytt til et program eller studium i samme termin, får tilbud og signerer kontrakt på dette, vil den nye aksepten erstatte den forrige kontrakten.

Merk at dersom du har søkt ett eller flere enkeltkurs, vil en aksept av et nytt tilbud komme i tillegg til den/de allerede inngåtte kontraktene. Om du ikke skal ta flere kurs parallelt må du derfor huske på å melde deg av det/de første du har akseptert, dette altså ikke vil skje automatisk. 

Jeg har mottatt et studietilbud, men ønsker å søke på et annet studium. Hva gjør jeg?

Dersom du har mottatt et tilbud på et program eller studium hos oss, må du akseptere eller takke nei til dette før du kan sende inn en ny søknad. Om du på et senere tidspunkt søker på nytt til et program eller studium i samme termin, får tilbud og signerer kontrakt på dette, vil den nye aksepten erstatte den forrige kontrakten.

Merk at dersom du har søkt ett eller flere enkeltkurs, vil en aksept av et nytt tilbud komme i tillegg til den/de allerede inngåtte kontraktene. Om du ikke skal ta flere kurs parallelt må du derfor huske på å melde deg av det/de første du har akseptert, dette altså ikke vil skje automatisk. 

Jeg har fått avslag på min studiesøknad, kan jeg søke på nytt?

Det er mulig å søke på nytt i samme termin, til et studium med andre opptakskrav enn det du har fått avslag på. Ta i så fall kontakt med oss, så åpner vi søknadsprofilen din.  

Bakgrunn og dokumentasjon

Hvilken søkebakgrunn skal jeg velge i søknaden?

Når du legger inn en søknad må du velge en bakgrunn for søknaden din. Bakgrunnen viser hvilken utdanning du har fullført og som kvalifiserer deg for opptak til våre kurs eller studier.

Når du har valgt søkebakgrunnen som gjelder for deg vil du bli bedt om å laste opp relevant dokumentasjon for at vi skal kunne behandle søknaden din. Du må laste opp all dokumentasjon du har mottatt fra din skole/høyskole, og det må være en skannet versjon eller et bilde av originale dokumenter. 

Jeg fullfører videregående utdanning eller tar opp fag, og får ikke resultatene før i sommer. Hvilken bakgrunn velger jeg?

Da skal du velge bakgrunnen: «Fullfører videregående skole våren 202X". 
BI vil da bli gjort oppmerksom på at du ikke har din søknadsdokumentasjon tilgjengelig før etter avlagt eksamen, men du får sendt inn din søknad og registreres som søker i BIs systemer.

Søker du med elektronisk vitnemål fra Nasjonal vitnemålsdatabase (NVB) vil vi hente ut vitnemålet ditt når dette publiseres i løpet a juni/juli. Hvis du ikke søker med elektronisk vitnemål vil vi sende deg en oppgave med beskjed om at du må laste opp dokumentasjonen når denne foreligger.

I hvilke formater kan dokumentasjonen min være?

Dokumenter må være av følgende filtyper: pdf, jpg, jpeg eller png. Maks størrelse på filtypen er 4,5 MB.

Godkjennes elektroniske vitnemål?

Om vitnemålet ditt finnes lagret i Nasjonal vitnemålsdatabase (NVB) gir du automatisk samtykke til å hente ut dette, når du søker hos oss. Hvis du ikke har dette lagret i NVB må du skanne/ta bilde av ditt papirvitnemål og laste det opp i søknaden din. 

Jeg har endret navn etter at jeg mottok vitnemålet mitt, hva gjør jeg?

Dersom navnet ditt ikke samsvarer med navnet på dokumentasjonen du laster opp, må du laste opp et navneskifte-skjema fra Skatteetaten. 

Jeg har fått e-post om at jeg må laste opp dokumentasjon, hvilken dokumentasjon skal jeg laste opp?

Når du  logger deg inn på «Mine søknader» vil du se at du har mottatt en oppgave, med nærmere beskrivelse av hvilken dokumentasjon som mangler eller hva du må laste opp på nytt. 

Det står at det er anbefalt å laste opp et dokument til søknaden, må jeg gjøre det?

Når en dokumenttype står markert som «anbefalt», betyr det at søknaden din kan behandles raskere om dokumentasjonen sendes inn sammen med søknaden. 

Hva betyr det at jeg er trukket ut til å verifisere originale dokumenter?

Verifisering er en vurdering av originaldokumentenes ekthet. I tillegg er verifisering en sjekk av at det du har lastet opp i forbindelse med søknaden din er identisk med dine originalpapirer. Er du trukket ut til verifisering vil du få en separat e-post om dette. Les mer om verifisering

Status på søknad

Hva betyr det at søknaden min er satt på "venteliste"?

Det kan være flere grunner til at du er blitt satt på en venteliste. Les mer om venteliste her.

Er det mulig å motta et betinget tilbud når jeg søker på et bachelorstudium?

Betinget tilbud gis sjelden ut til 1. år bachelorstudenter. Årsaken til dette er at de fleste mottar dokumentasjonen sin i løpet av juni/juli, og det er derfor god tid å ferdigbehandle søknaden før studiestart. 

Hva betyr et betinget studietilbud for meg, som har søkt til et masterstudium?

Betinget tilbud gis til søkere som forventes å oppfylle opptakskravene i løpet av vårsemesteret. Søkere som fullfører sin bachelorgrad i løpet av våren/sommeren og som så langt innfrir opptakskravene, vil kunne få et betinget tilbud om studieplass. For å få et betinget tilbud må du ha avlagt minimum 150 studiepoeng og ha et karaktersnitt på 3,5 eller høyere. Betingelsen vil fremgå av studiekontrakten og vil som regel være at du fullfører  din bachelorgrad med karaktersnitt på minimum 3,5 og tilfredsstiller fagkravene i henhold til opptakskravene til studiet du har søkt på.

Betingelsene som må innfris for at kontrakten din skal være gyldig, står beskrevet i kontrakten din. Du er garantert studieplass så lenge betingelsene oppfylles før 1. september. Dersom du ikke forventer dokumentasjon på at betingelsene er oppfylt innen fristen, må du gi oss beskjed om det så snart som mulig. Søker du med en bachelorgrad fra Handelshøyskolen BI behøver du ikke laste opp vitnemålet ditt.

 

Signering av kontrakt

Jeg får påminnelser via e-post om at jeg at må godta studietilbudet, men jeg har signert elektronisk allerede.

Om du får e-post med påminnelse om at du må signere, har vi mest sannsynlig ikke mottatt den signerte studiekontrakten din. Gå inn på «Min side» og følg instruksjonene der.  

Jeg får feilmelding når jeg forsøker å signere elektronisk. Hva gjør jeg?

Vær sikker på at nettleseren din er oppdatert og at du bruker en nettleser som støtter BankID. På BankID sine egne sider kan du få hjelp dersom din BankID ikke fungerer. 

Jeg får feilmelding inne i BankID-boksen når jeg prøver å signere. Hva gjør jeg?

Om du får feilmelding med ditt personlige passord, engangskode eller fødselsnummer under signeringen må du kontakte banken din for å få løst problemet. 

Sist oppdatert 30. oktober 2024