Introduksjon
Digitalisering, distanse og distraksjoner er sentrale utfordringer i en moderne arbeidshverdag. I dette programmet presenteres 'Tilstedeværende Ledelse', som en tilnærming til ledelse for å overkomme disse utfordringene, fordi det menneskelige perspektivet i ledelse blir sett på som viktigere enn noen gang. Programmet er basert på nyere teorier i ledelse som selvledelse, distribuert ledelse, relasjonsledelse, kompleksitetsledelse, i-kroppen ledelse og materialitet i ledelse, med flere.
Programmet støtter Inner Development Goals, som er viktig for å realisere FN’s bærekraftsmål. Programmet vil utvikle deltagernes evne til å lede seg selv og andre slik at de både blir mer effektive og i stand til å foreta endringer i tråd med bærekraftsmål.
Lederprogrammet vil gjennomføres basert på en digital læringsplattform med ulike tematiske samlinger og 3 fysiske tradisjonelle samlinger. De viktigste temaene i programmet er;
- Retenkning av ledelse - selvledelse som nytt lederprinsipp
- Arbeid og ledelse i en hybrid hverdag
- Ledelse i endring og kompleksitet
- Ledelse av virtuelle team
- Nyere ledelsesteorier
- Estetikk i ledelse
- Kommunikasjon i ledelse
- Tilstedeværelse i ledelse
- Nye trender i ledelse
De tre fysiske samlingene med tradisjonelle forelesninger, refleksjoner i par og gruppearbeid vil handle om disse temaene;
- Ledelse i konstant endring med hybride kommunikasjons- og kontorformer: hvorfor trenger vi tilstedeværelse og nyere ledelsestilnærminger som selvledelse?
- Kommunikasjon, historiefortelling, kontor og meningsfulle møtesteder: hvordan og hvor kan vi kommunisere og hva kan vi lære av teatret?
- Tilstedeværelse i ledelse: Hvordan kan ledere skape troverdighet, tilknytning, god kontakt og tillit blant medarbeidere?
Programmet vil både ha en kunnskapsdel der deltagerne leser og gjennomgår akademisk forskning og teori, samt en praksisdel der deltagerne gjør øvelser, reflekterer over det de lærer gjennom oppgaver og gruppearbeid, praktisering i jobb og dokumentasjon av prosessen ved både skriftlige oppgaver, samt bilder og film. Programmet er i sin natur inspirert ved nyere pedagogikk basert på digitale læringsplattformer, men vil også ta i bruk innsikter og teknikker fra forskning om moderne ledelse. ‘Tilstedeværende Ledelse’ er i innhold og form basert på at deltagerne er medskapende i læringsprosessen ved at de aktivt deler og bidrar underveis både i klasserommet og i det digitale rom. Denne formen for flate, nettverksbaserte, delende, medskapende pedagogikk setter deltagerne i sentrum med akademisk faglærer som coach og veileder i læringsprosessen, på samme måte som mange utøver ledelse i en digital tid.