-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Strategisk kommunikasjon

Introduksjon

Hvorfor Strategisk Kommunikasjon?

I mange organisasjoner sliter kommunikasjonsenheten med dårlig status og liten innflytelse. Nettopp derfor er det viktig at ledere både innenfor og utenfor kommunikasjonsfunksjonen får økt innsikt i hvordan innsiktsfull kommunikasjon kan skape verdi for organisasjoner, og hvordan slik verdiskaping kan styres og måles.

Programmet forbereder deltakerne til å påta seg lederroller innen kommunikasjon og relaterte funksjoner i private, offentlige og sivilsamfunnsorganisasjoner. Deltakerne får innsikt i kommunikasjonsløsninger på presserende organisatoriske utfordringer, som endringsprosesser, medarbeiderengasjement, omdømmehåndtering og krisehåndtering

Kandidatene lærer å bruke forskningsbaserte verktøy for å planlegge, implementere og evaluere kommunikasjon. Og de vil få trening i å utvikle avanserte løsninger for hvordan førsteklasses kommunikasjon kan organiseres for å fremme en organisasjons prestasjon og bærekraft i en verden i endring.

Kursets innhold

  • Nøkkelperspektiver, konsepter og trender i strategisk kommunikasjon: Studentene utforsker moderne kommunikasjonspraksis for å forstå den bidrag til verdiskapning i et digitalt samfunn. De studerer hvordan det kan gjøres, ikke bare ved å påvirke interessenter, men også ved å legge til rette for gode prosesser og beslutninger.  
  • Interessentanalyse, innsikt, strategiutvikling. Studenter lærer å analysere organisatoriske utfordringer og utvikle relevante kommunikasjonsløsninger tilpasset organisasjonens samlede kunnskap, som ømdømme, kultur eller tillit; situasjonelle kontester, som endringer eller kriser. De utvikler ferdigheter i å bruke forskningsbaserte verktøy for å analysere, utvikle strategier og komunikajsonskampanjer for å møte slike utfordringer.
  • Kanaler og taktikker, måling og evaluering av kommunikasjon. Studentene oppøver innsikt i utfordringer ved strategiske kommunikasjonsaktiviteter ved digitalisering og innovasjon, som A.I. – den rollen kunstig intelligens forventes å spille i fremtiden- Bruke relevante verktøy for å implementere, måle og evaluere kommunikasjonskampanjer.
  • Studieopphold i Berlin. Denne modulen er lagt til Hertie School of Govvernance. Den ligger i Friedrichstrasse, rett ved den elegante Unter den Linden, og Brandenburger Tor. Hertie er en vitenskapelig høyskole innrettet mot behov i offentlige styringsformer. Her vil du studere hvordan du kan lede kommunikasjon tilpasset juridiske, politiske og etiske normer i et moderne samfunn.
  • Utvikle og lede kommunikasjon. Du vil lære å analysere underliggende strukturer og prosesser i organisasjoner, for å kunne planlegge hvordan du kan posisjonere kommunikasjon og kommunikasjonsavdelingen, og hvordan du kan posisjonere deg selv for å kunne lede kommunikasjonsfunksjonen.

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.