Introduksjon
Alle virksomheter har utfordringer - noe de kan bli bedre på. Dette er programmet for dem som ønsker å gjøre noe med disse utfordringene gjennom utvikling og forbedring –
Virksomheter som har konkrete utfordringer kan sende deltakere til kurset for en veiledet problemløsingsprosess.
Det faglige innholdet i programmet handler om å utforske og utnytte muligheter. Vi tar utgangspunkt i at digital teknologi definerer hva som ermulig; man kan gjøre helt nye ting og det man allerede gjør på nye måter. Det kan gjelde organisering, prosesser, kundeopplevelser eller forretningsmodeller. Digital teknologi utvikler seg slik at det både skapes og kreves en høy endringstakt i organisasjoner og deres omgivelser. Å kunne å utforske og utnytte slike muligheter og håndtere den høye endringstakten utfordrer tradisjonell praksis innen forretningsutvikling og innovasjon, organisering, og ledelse.
Faglig er programmet er forankret i fagområdene strategi, ledelse, og innovasjon med fokus på forretnings- og teknologiforståelse samt smidig organisering og innovasjonsprosesser,
Sentralt i programmets gjennomføring er prosjektarbeidet, der deltakerne skal løse et reelt problem eller utfordring for en virksomhet.Prosjektet kan ta sikte på forenkling, forbedring eller fornyelse. Arbeidet organiseres gjennom en systematisk læringsprosess der deltakernekan velge mellom en utredningsorientert prosess og eller en mer iterativ og interaktiv prosess (Innovator's Method). Læringsprosessen støttes av en digital verktøykasse for innovasjon og deltakerne blir veiledet gjennom arbeidets ulike faser. Prinsippene i prosessen har fellestrekk med kjente metodikker som eksempelvis Lean Startup og Design Thinking.
Programmet henvender seg til alle med interesse for innovasjon, forretningsutvikling og forbedringsarbeid, og som har eller ønsker en aktiv ogansvarlig rolle innen dette. Det er ikke nødvendig med bakgrunn fra teknologisiden. Programmet er velegnet for virksomheter med problemer eller ideer man ønsker å få utredet eller testet.
Programmet gjennomføres med fem samlinger over 3-4 dager, med en samling (som regel den andre) i utlandet. I tillegg holdes 1-2 webinarermellom hver samling. Undervisningsformen veksler mellom forelesninger, gjesteforelesere, caseundervisning, diskusjoner og arbeid med oppgaver. (Dersom samling 2 ikke kan gjennomføres i utlandet, leveres innholdet digitalt fra vår samarbeidspartner.)