-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Strategi i praksis

Introduksjon

En velutviklet strategi er avgjørende for at en bedrift skal utvikle seg og overleve i fremtiden.  Strategi setter bedriftens ressurser og aktiviteter i system og skjerper konkurranseevnen.  Med den raske utviklingen som skjer i omgivelsene er det viktig å bygge inn en evne til å omstille seg etter nye krav. Strategi er koblet mot en helhetlig utvikling av en organisasjon for å sikre langsiktige konkurransefordeler.

Strategi i praksis er et kurs som beskriver og diskuterer strategi og som gir forståelse for hvordan ledelse og strategi beskrives og anvendes i dagens raske utvikling. Gjennom teorier og analysemodeller i strategi er gis det innsikt i ulike angrepsvinkler for hvordan man arbeider med  strategi i praksis.

Avslutningsvis diskuteres utfordringer for strategi som gjennomgripende digitalisering, endrede samarbeidsformer og organisasjonsmåter, og innovative bransjer, for eksempel innen opplevelsesindustrien, medieindustrien og det offentlige.

Kursets innhold

Introduksjon

Strategi - fra langtidsplanlegging til strategisk planlegging

Strategiens tre grunnstener - analyse, valg og implementering.                               

Analyser                                                                                                      -

  • Teoretiske plattformer (Produkt/markedsmatrisen)
  • Tradisjonelle og nyere definisjoner
  • Forretningsmodeller og verdikonfigurasjoner
  • Aktivitets- og ressursanalyse
  • Digitalisering og teknologisk forståelse
  • Ekstern analyse - datatilfang og tolkning
  • Klynger og nettverk
  • Konkurranseanalyse - bransjer og konkurranseprofiler

Intern analyse og konkurransekraft

Strategivalg

  • Organisk utvikling
  • Fusjoner og oppkjøp
  • Allianser og klynger

Risikovurderinger

Strategisk implementering

  • God og dårlig strategi
  • Bærekraftig utvikling
  • De ansattes syn på strategi - interessentanalyser
  • Kulturelle forhold og stiavhengighet
  • Prosess for strategisk gjennomføring
  • Digital strategi og delingsøkonomi
  • Strategi i ulike industrier og virksomheter
  • Målstyring
  • Strategiske kart, prosjekter og milepæler.

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.