Introduksjon
I dagens arbeidsliv har de fleste et økende behov for å kunne motivere og engasjere medarbeidere, samarbeidspartnere, investorer, kunder og andre interessenter. Et effektivt verktøy for å få til det er historiefortelling. Historier engasjerer og påvirker oss gjennom å spille på følelsene våre, og vi bruker dem – bevisst eller ubevisst – til å forstå omgivelsene våre, det være seg avdelingen vår, organisasjonen vår, eller markedene vi opererer i. Derfor påvirker historiene vi forteller og hører også arbeidslivet på de fleste områder. Historier som fortelles innenfor organisasjoner kan gjøre ledere til helter eller skurker, og de kan støtte eller avspore strategi- og endringsprosesser. Historier kunder forteller kan bygge eller ødelegge merkevarer, og forskningen viser også at den narrative strukturen i prospekter kan påvirke hvor vellykket en børsnotering blir. Det å forstå og kunne anvende storytelling har derfor blitt et viktig strategisk verktøy for alle typer ledere, endringsagenter, markedsførere og andre profesjonelle.
Forskning viser at effektiv storytelling, eller historiefortelling, er basert på de samme universelle prinsippene uansett sjanger og format. Og noen næringslivsledere, som Apple-gründer Steve Jobs, har anvendt de samme tidløse storytelling-prinsippene som ligger til grunn for myter, folkeeventyr og populære filmer. De effektive produkt-presentasjonene han ble kjent for, og som mange mener er legendariske, var strukturert som spennende historier med helter som kjempet mot skurker, og de appellerte alltid til tilhørernes følelser.
For å utvikle denne typen storytelling-ferdigheter må vi forstå hva en historie er. Vi må vite hva en historie inneholder og forstå hvordan den er bygget opp. I dette kurset skaper vi en forståelse av historienes universelle natur ved å jobbe med et bredt spekter av historier, ikke bare fra organisasjon og markedsføring, men også fra film og litteratur, hvor vi finner noen av de beste historiefortellerne. Derigjennom vil vi også se hvordan alle disse forskjellige typene historier er relevante for vår egen storytelling. Basert på denne innsikten lærer deltakerne å strukturere sine egne historier på en måte som gjør at de bedre kan bruke historiene som strategiske verktøy for nå bestemte mål. Og de vil lære å anvende universelle storytelling prinsipper for å gjøre historiene mer troverdige, engasjerende og overbevisende.
Historiene vi forteller i arbeidslivet eksisterer sjelden adskilt fra hverandre. Som oftest er de sammenhengende og skaper såkalte metanarrativer. På samme måte som Star Wars sagaen binder historien i hver enkelt film sammen kan organisasjonelle metanarrativer sette organisasjonens små historier sammen til mer konsekvente og effektive deler av en felles, stor og lang historie. Deltakerne lærer derfor også å strukturere historier inn i sammenhengende metanarrativer.
Historier blir fortalt i mangfoldige former og sammenhenger, som i taler presentert både i sanntid og i opptak, i skriftlig eller audiovisuelt presentasjonsmateriell fra organisasjoner, i policy-notater, osv. De kan også bli fortalt stykkevis og bit for bit i dagligdagse samtaler eller epost-utvekslinger. Hver form krever sine spesifikke presentasjonsferdigheter, men uansett format og sammenheng vil selve historien utgjøre kjernen i storytellingen. I dette kurset vil vi derfor fokusere på storytellingens rolle og relevans i arbeidslivet.