Introduksjon
Skoleutvikling II er Executive Master og Management med spesialisering i skoleledelse sitt avslutningsprogram.
Mens skolemasterens første år gir en bred oversikt og perspektiv på skoleeffektivitet, skoleledelse og strategier for skoleutvikling, tar Skoleutvikling I og II i større grad opp de pedagogiske, institusjonelle og samfunnsmessige betingelsene for å lage en skole hvor elevene lærer mer. I disse programmene gjennomgås og diskuteres de viktigste faktorer som påvirker skolens kvalitet. Skoleutvikling I setter fokus på de pedagogiske og didaktiske betingelser for skoleeffektivitet, mens Skoleutvikling II tar opp de institusjonell og samfunnsmessige betingelser for skoleeffektivitet.
I dette programmet tas således de organisatoriske og samfunnsmessige betingelser for effektiv skoleutvikling opp. Temaer som belyses er skolekultur, samarbeidsrelasjoner innen og mellom skoler, skolen som læringsarena og samfunnets rammebetingelser for skoleutvikling som eierstyring, accountability og teknologi. Programmet inneholder et studieopphold i California.