Introduksjon
Senterledelse er et kurs, som retter seg inn mot studenter på bachelornivå innenfor Retail Management, men er også aktuelt for studenter innen økonomifag, markedsføring, og eiendomsmegling.
Det moderne kjøpesenter er i dag ikke bare et handlested for varer og tjenester, men i økende grad en sosial møteplass og arena for opplevelser. Som senterleder må du ikke bare kunne lage strategiplaner, men også fylle rollen som teatersjef og rådgiver for bydelsledere og kommuneplanleggere.
Senterledelse dreier seg om bl.a. økonomisk og kulturell verdiskaping på kjøpesentre, varemagasiner, handelsparker, stormarkeder, handelssentrum og andre typer handelsbaserte destinasjoner. Kjøpesentre spiller en stor og viktig rolle innenfor handelsnæringen. I 2016 var det 300 kjøpesentre i Norge med et salgsareal over 5000 kvm., og en samlet omsetning (ekskl. MVA) på 133 milliarder kroner fra i alt 10 400 leietakere (hovedsakelig butikker). Senterledelse er som fagområde viktig fordi verdiskapingen i slike formater er og bør være noe mer enn summen av verdiskapingen hos de enkelte leietakerne hvis disse hadde operert hver for seg. Strategisk Senterledelse blir også viktigere i årene fremover da flere byer og tettsteder sannsynligvis vil aktivt markedsføre seg og sitt handelstilbud bedre og mer koordinert gjennom å innføre type sentrumsledelse basert på lignende prinsipper som ved senterledelse.
Kurset er i stor grad basert på resultater fra nyere forskning innenfor en rekke fagfelt og bidrag fra gjesteforelesere fra bransjen.