-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Samspill og ledelse anvendt organisasjonspsykologi

Introduksjon

Norge har lenge hatt ry på seg som et foregangsland innen organisasjonspsykologi. Lederprogrammet Samspill og ledelse; anvendt organisasjonspsykologi bygger på norsk og internasjonal forskning og erfaring. Programmet gir praktisk nyttig kunnskap for individ og bedrift om kommunikasjon og samspill mellom større grupper, mindre grupper og individer i sosiale systemer.

Programmet tilbyr vitenskapelig dokumentert kunnskap om samspill og ledelse hentet fra bl a gruppepsykologi, personlighets- og organisasjonspsykologi. Gjennom programmet skal deltakerne lære å anvende sine kunnskaper i å planlegge og hjelpe til med å utvikle egen og andres ledelseskompetanse og relasjonskunnskap. 

Samspillkompetanse er en nøkkelferdighet i dagens prestasjonsorienterte arbeidsliv og kunnskapsbedrifter, en kompetanse alle organisasjoner har bruk for. Gjennom teori, oppgaveløsninger og egne erfaringer blir du personlig utfordret til å lære om de menneskelige sider ved organisasjonen og hvordan dette innvirker på utøvelsen av lederskap, beslutninger og arbeidsprestasjoner. Etter programmet vil du ha anvendbar psykologisk kunnskap til bruk i bedrifter og organisasjoner der endring skjer stadig raskere. Du vil få rikelig mulighet til å reflektere over egne erfaringer, anvende og forbedre din samspillkompetanse.

Det overordnede mål for programmet er å formidle en helhetlig forståelse av hvilke krefter i det menneskelige samspillet som ligger til grunn for trivsel, produktivitet og fornying. I en kontinuerlig prosess formidler programmet en fagpsykologisk viten som også gir den enkelte deltaker en unik mulighet for personlig utvikling

Kursets innhold

  • Gruppepsykologi: Ledelse og samspill i og mellom team
  • Refleksjonsteam
  • Prosesskompetanse som overlevelsesfaktor
  • Personlighet og ledelse: Selvinnsikt og utvikling av andre
  • Oppsummering av kurset og generalisering til lederrollen

1. samling (fem dager): Gruppepsykologi: Ledelse og samspill i og mellom team.
Hva som motiverer og demotiverer teammedlemmer betyr mye for teamets suksess. Derfor er gruppepsykologi et naturlig studieområde for den som er opptatt av resultater. Denne samlingen formidler klassiske strukturerte øvelser og psykologisk teori om grupper og gir nødvendig grunnlag for å forstå de tema som skal tas opp på senere samlinger. Studentene vil erfare og få vitenskapelig dokumentert kunnskap om relasjoner i og mellom arbeidsgrupper.

Emneoversikt
- Ledelse
- Erfaringslæring
- Konkurranse og samarbeid
- Kommunikasjon i og mellom grupper
- Relasjoner til eksterne konsulenter
- Relasjoner til ledere og medarbeidere
- Gruppeidentitet og samhold i grupper
- Det ubevisste i grupper
- Gruppekultur

2. samling (tre dager): Refleksjonsteam
Hvordan gruppen konstruerer sin virkelighet har betydning for hvordan den lykkes med sine interne og eksterne relasjoner. Samlingen gir nytt perspektiv på erfaringene fra 1. samling. Den enkelte deltaker vil få mulighet til å studere egen og andres gruppeatferd og relasjonskompetanse i lys av klassisk og nyere psykologiske forskningsresultater og teori .

Emneoversikt
- Hva kjennetegner det vinnende team?
- Teamutvikling
- Roller og personlighet
- Konflikt og psykologisk trygghet
- Makt, autoritet og lydighet
- Psykologisk kapital

3. samling (fire dager): Prosesskompetanse som overlevelsesfaktor

Det er ikke alltid de beste som vinner. Fantasier og følelser har betydning for bedriftens økonomiske resultat. Relasjonskompetanse og inntrykkspåvirkning, både individuelt og mellom organisasjoner, blir en viktig overlevelsesfaktor. Denne samlingen dreier seg om psykologiske faktorer i oppstart, utvikling, markedsføring og opprettholdelse av kunnskapsbedrifter. Studentene vil få innsikt i betydningen av prosesskompetanse, relasjoner mellom konkurrerende bedrifter, og krav og konsekvenser for den enkelte medarbeider.

Emneoversikt
- Prosessveiledning
- Forberedelse til prosjektoppgave
- Påvirkning og innflytelse
- Attribusjon
- Oppbygging av kompetanse og tillit
- Ressursutnyttelse og overtallighet
- Gruppetilhørighet
- Emosjoners betydning
- Ledelse av nyetablerte team
- Relasjonsbygging
- Målteori

4. samling (fem dager): Personlighet og ledelse: Selvinnsikt og utvikling av andre

Å kjenne seg selv er en kongstanke ved ledelse. I tillegg er emosjonell kompetanse blitt en viktig del av lederrollen. På denne samlingen vil studentene gjennom arbeid i små grupper få økt selvinnsikt. Studentene vil ved hjelp av vitenskapelig dokumenterte psykologiske metoder og praktiske oppgaver bli utfordret til å videreutvikle emosjonell intelligens. Sammen med kunnskaper fra moderne personlighetspsykologi vil det bli gitt praktisk trening i personfokusert kommunikasjon, relasjonsledelse og menneskelig ressursutvikling.

Emneoversikt:
- Personlighet, typer og trekk
- Personlighetstester
- Ledelse er å kjenne seg selv
- Barndommens innflytelse
- Betydningen av emosjonelle opplevelser for personlighetsutvikling
- Egen og andres vurdering av personlighet
- Åpenhet og hjelperrollen
- Personlighetsendring
- Emosjonell intelligens
- Empati, ekthet, aksept og forståelse av andre

5. samling (tre dager): Oppsummering av kurset og generalisering til lederrollen
 

Læringen skal ikke være bare for skolen, men for livet. Samlingen gir et nytt blikk på tidligere samlinger og gir deltakerne trening i å anvende det som er lært på programmet til å løse lederoppgaver og utvikle nye muligheter. Anvendelse av erfaringsbasert psykologisk kunnskap. Oppsummering av kurset og forberedelse til eksamen.

Emneoversikt:
- Tilbakemelding på personlighet og ledelse som er vurdert i løpet av kurset.
- Coaching
- Om hjemmeeksamen
- Refleksjon over læring i kurset og generalisering til lederrollen
- Trening i å løse eksamensoppgaver

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.