-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Prestasjoner i organisasjoner

Introduksjon

Dette programmet handler om ledelse for å skape ekstraordinære prestasjoner i organisasjoner. Vi har en tosidig oppmerksomhet på utvikling av mennesker og praksis som er skapende. Driv, energi, initiativ, andre-orientering, giveradferd, handlekraft og bærekraft er basis. Programmet bygger på en hovedantagelse om at trivsel og vekst hos individer og grupper er nøkkelen til å skape det ekstraordinære. En prestasjonskultur det svinger av må tørre å sette mennesker og natur først.

Vi bygger på tradisjoner for forskning og ledelsespraksis som er uttalt styrkebaserte, herunder Positive Organizational Scholarship  og Appreciative Inquiry. Vi låner også fra positiv psykologi, narrativ psykologi, filosofi, forskning på regenerativ ledelse og praksisbaserte tilnærminger til utvikling av organisasjoner, inkludert såkalt Design thinking.

Målgruppen for programmet er mellomledere, prosjektledere og profesjonsutøvere innen næringsliv, frivillige og offentlige organisasjoner som har ansvar for å utvikle egne og andres prestasjoner i organisasjoner.

Vi vektlegger praksis både fra et akademisk og handlingsorientert ståsted. Ledelse og profesjonell kreativitet for å skape ekstraordinære prestasjoner er først og fremst noe som skapes i hverdagspraksis, noe en gjør.

Du vil bli utfordret til å oppdage og dyrke skapende praksiser som gjør at du selv kan vokse, lede og skape verdi for andre med basis i det beste i deg selv. Kurset presentere rike eksempler fra vår egen og andres nyere forskning. Kurset har fire hovedtema, som hvert blir utgangspunkt for en egen samling. Alle anvender også bærekraftsperspektiver De fire temaene er:

1) Kvalitet og energi i relasjoner
2) Motivasjon og drivkrefter
3) Positivt orientert utviklingsarbeid
4) Eksperimentering og kulturbygging

Kursets innhold

SAMLING 1: Kvalitet og energi i relasjoner

Hovedmål

  • Få en bred introduksjon til programmet og dets forelesere, bli kjent med ressursene i klassen, og skape relasjoner til andre deltakere.
  • Beherske og kunne anvende teori om kvalitet og energi i relasjoner som grunnlag for å skape ekstraordinære prestasjoner.
  • Få en introduksjon til hovedperspektiver i programmet, inkludert styrkebaserte utviklingsprosesser.
  • Komme i gang med individuell refleksjonslogg og avklarer forventninger til egen læring og utbytte for egen organisasjon.

SAMLING 2: Motivasjon og drivkrefter

Hovedmål

  • Få en dyp forståelse av motivasjon og drivkrefter som grunnlag for ekstraordinære prestasjoner og hva det betyr for praksis.
  • Herunder særlig kunne forstå og anvende teori om prososial motivasjon gjennom sluttbrukerinvolvering og giveradferd, samt utnytte motivasjonskraften i mestringsopplevelser og aktivering av drama.
  • Få en introduksjon til bruk av metoden reflekterte beste selv-portrett.
  • Komme i gang med å utvikle studentprosjekter.

SAMLING 3: Positivt orientert utviklingsarbeid

Hovedmål

  • Å få innsikt i sentrale prosesser for positivt orientert utviklingsarbeid for individer, organisasjoner og sosial endring.
  • Herunder forstå kraften i undring, involvering og praksis for å forberede kreativitet og store prestasjoner.
  • Å få dyptgående innsikt i praksis og filosofi for utvikling i ledende prestasjonsmiljøer.
  • Å diskutere erfaringene fra første fase i studentprosjektene og justere design.

 

SAMLING 4: Eksperimentering og kulturbygging

Hovedmål

  • Å lære om teori og praksis for ulike former for erfaringslæring som arbeidsform i utviklingsaktiviteter; fra prototyping og små eksperimenter til design thinking og punk.
  • Å få oversikt over og kunne sammenligne tilnærminger til å bygge prestasjonskultur.
  • Å dele foreløpig funn av fra studentprosjekter og forberede ferdigstilling.
  • Å oppsummere læring i programmet og få frempek fra nylig forskning.

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.