Introduksjon
Hovedmålet med dette programmet er å gi den enkelte barnehagelærer innsikt, kunnskap og redskaper som skal til for å møte utfordringene og mulighetene som er knyttet til det å drive pedagogisk ledelse i komplekse organisasjoner som barnehagen er, i tråd med Rammeplanens verdigrunnlag. Dette innebærer blant annet hvordan man best mulig kan skape et godt læringsmiljø selv med de utfordringer og muligheter man møter i barnehager med et stort mangfold (etnisitet, kultur og språkutvikling), variasjon i organisering mellom barnehagene, samt det å være leder av en personalgruppe med ulik kompetanse og faglig bakgrunn.
Barnehagelærerne og en god pedagogisk ledelse er en viktig faktor for å utvikle og sikre at avdelingen holder høy kvalitet som er til det beste for barns trivsel og utvikling. For å mestre disse oppgavene er det nødvendig at man har ledere som er trygge i sin rolle, som drifter barnehager med høy kvalitet og opptrer profesjonelt i møtet med de ulike krav de stilles overfor. En viktig oppgave for lederne i barnehagene i årene som kommer vil være å igangsette og opprettholde systematisk fagutvikling både i egen avdeling, og i hele barnehagen for å sikre at kvaliteten på tilbudet er høy. Det kreves derfor også i større grad et godt samarbeid med andre instanser rundt barna, men også etableringen av et tillittsbasert forhold til barnehagebarnas forelder.
Oppsummert vil videreutdanningsprogrammet for barnehagelærere gi studentene en bred innføring i de viktigste temaene for barnehageledelse knyttet sterkt opp mot Rammeplanens intensjoner. MAN 5167 Pedagogisk ledelse og læringsmiljø kan inngå som 1. året i Executive Master of Management-graden med spesialisering i skoleledelse.
Kursets innhold
• Barnehagens læringsmiljø for barns beste
Barnehagens samfunnsoppdrag i tråd med Rammeplanens intensjoner
Hva viser forskning om hva som gir gode resultater i barnehagen?
Globale trender og kunnskapsutvikling om barnehagen
Hvordan ledes og drives de beste barnehagene?
Analyse av egen barnehage/avdeling/utviklingsarbeid
Kvalitetsforståelse, pedagogisk dokumentasjon og systematiske observasjon av kvalitet på egen avdeling
• Tidlig innsats og barnehagen som forebyggende arena
Tidlig innsats, utvikling, læring i barnehagen, utjevne sosiale forskjeller
Barnehagen som forebyggende arena
Samspill med foreldre og andre aktører sett i relasjon til barns utvikling, trivsel og inkludering
De vanskelige samtalene
• Endring og utvikling av egen barnehage gjennom personalutvikling og etablering av god organisasjonskultur
Relasjonsledelse og hvordan utvikle avdelingens praksis
Organisasjonskultur for utvikling av en lærende organisasjon
Personalutvikling, motivasjon og veiledning av medarbeidere, lojalitet og tillit
Betingelser for å lære av egen praksis
Profesjonell kommunikasjon, samarbeid, relasjon og kommunikasjon, samtaler og veiledning av foreldre og kollegaer
• Veiledning og barnehagebasert kompetanseutvikling
Hvordan utvikle avdelingens praksis
Veiledning i personalgruppen
Pedagogisk leders dobbeltrolle; veileder for barns og ansattes utvikling
Veiledning i praksis
Introduksjon til internasjonale observasjonsverktøy av barnehagekvalitet
• Ledelsesutvikling, roller og oppgaver
Ulike måter å utøve lederskap på
Hva er effektiv ledelse? Ledertrekk, lederstil, ferdigheter, premisser og perspektiver
Lederrollen, rolleforståelse
Ledelse av endringsprosesser
Påvirkning og endring av organisasjonskultur.
• Ledertrening og oppgaveseminar
Meg som leder
Makt, påvirkning, ferdighetstrening
Trene refleksjonsevnene, bevissthet, ferdigheter og holdninger til å utføre et bevisst lederskap for sine medarbeidere