-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen

Introduksjon

Hovedmålet med dette programmet er å gi den enkelte barnehagelærer innsikt, kunnskap og redskaper som skal til for å møte utfordringene og mulighetene som er knyttet til det å drive pedagogisk ledelse i komplekse organisasjoner som barnehagen er, i tråd med Rammeplanens verdigrunnlag. Dette innebærer blant annet hvordan man best mulig kan skape et godt læringsmiljø selv med de utfordringer og muligheter man møter i barnehager med et stort mangfold (etnisitet, kultur og språkutvikling), variasjon i organisering mellom barnehagene, samt det å være leder av en personalgruppe med ulik kompetanse og faglig bakgrunn.

Barnehagelærerne og en god pedagogisk ledelse er en viktig faktor for å utvikle og sikre at avdelingen holder høy kvalitet som er til det beste for barns trivsel og utvikling. For å mestre disse oppgavene er det nødvendig at man har ledere som er trygge i sin rolle, som drifter barnehager med høy kvalitet og opptrer profesjonelt i møtet med de ulike krav de stilles overfor. En viktig oppgave for lederne i barnehagene i årene som kommer vil være å igangsette og opprettholde systematisk fagutvikling både i egen avdeling, og i hele barnehagen for å sikre at kvaliteten på tilbudet er høy. Det kreves derfor også i større grad et godt samarbeid med andre instanser rundt barna, men også etableringen av et tillittsbasert forhold til barnehagebarnas forelder.

Oppsummert vil videreutdanningsprogrammet for barnehagelærere gi studentene en bred innføring i de viktigste temaene for barnehageledelse knyttet sterkt opp mot Rammeplanens intensjoner. MAN 5167 Pedagogisk ledelse og læringsmiljø  kan inngå som 1. året  i  Executive Master of Management-graden med spesialisering i skoleledelse.
 

Kursets innhold

•    Barnehagens læringsmiljø for barns beste
Barnehagens samfunnsoppdrag i tråd med Rammeplanens intensjoner   
Hva viser forskning om hva som gir gode resultater i barnehagen?   
Globale trender og kunnskapsutvikling om barnehagen   
Hvordan ledes og drives de beste barnehagene?    
Analyse av egen barnehage/avdeling/utviklingsarbeid   
Kvalitetsforståelse, pedagogisk dokumentasjon og systematiske observasjon av kvalitet på egen avdeling   

•    Tidlig innsats og barnehagen som forebyggende arena   
Tidlig innsats, utvikling, læring i barnehagen, utjevne sosiale forskjeller   
Barnehagen som forebyggende arena    
Samspill med foreldre og andre aktører sett i relasjon til barns utvikling, trivsel og inkludering 
De vanskelige samtalene  

•    Endring og utvikling av egen barnehage gjennom personalutvikling og etablering av god organisasjonskultur    
Relasjonsledelse og hvordan utvikle avdelingens praksis   
Organisasjonskultur for utvikling av en lærende organisasjon   
Personalutvikling, motivasjon og veiledning av medarbeidere, lojalitet og tillit   
Betingelser for å lære av egen praksis   
Profesjonell kommunikasjon, samarbeid, relasjon og kommunikasjon, samtaler og veiledning av foreldre og kollegaer

•    Veiledning og barnehagebasert kompetanseutvikling   
Hvordan utvikle avdelingens praksis  
Veiledning i personalgruppen  
Pedagogisk leders dobbeltrolle; veileder for barns og ansattes utvikling    
Veiledning i praksis   
Introduksjon til internasjonale observasjonsverktøy av barnehagekvalitet 

•    Ledelsesutvikling, roller og oppgaver
Ulike måter å utøve lederskap på 
Hva er effektiv ledelse? Ledertrekk, lederstil, ferdigheter, premisser og perspektiver  
Lederrollen, rolleforståelse 
Ledelse av endringsprosesser  
Påvirkning og endring av organisasjonskultur. 

•    Ledertrening og oppgaveseminar
Meg som leder 
Makt, påvirkning, ferdighetstrening 
Trene refleksjonsevnene, bevissthet, ferdigheter og holdninger til å utføre et bevisst lederskap for sine medarbeidere 

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.