-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Omstilling for bærekraft

Introduksjon

I en tid der virksomheter risikerer å tape kontrakter og miste kunder hvis de ikke driver bærekraftig, blir det avgjørende å ta riktige strategiske valg og snu utfordringer til muligheter for vekst og lønnsomhet. I dette kurset lærer du om hvordan økte krav til bærekraftig utvikling påvirker forretningsmodeller, strategi, innovasjon, markedsfunksjoner og kundeadferd, samt hvordan digitalisering og sirkulærøkonomi styrker konkurransefortrinn og fremmer bærekraftig vekst.

Kurset passer for deg som søker kunnskap og praktiske ferdigheter knyttet til bærekraft og fremtidig forretningsdrift. Kurset passer også deg som jobber med markedsføring og strategisk kommunikasjon knyttet til bærekraftig utvikling i privat og offentlig sektor. 

Kursets innhold

  • Globale utfordringer; et miljømessig, sosialt og økonomisk problem
  • Digital sirkulæræøkonomi og bærekraftig verdiskapning
  • Bærekraftstrategi, posisjonering og innovasjon
  • Sirkulære prinsipper, forretningsmodeller og design
  • Bærekraftige verdikjeder; risiko-, interessent- og vesentlighet
  • Digital transformasjon, strategi og teknologi for bærekraftsarbeid
  • Endringsledelse og viksomhetsstyring; hvordan bygge en kultur for bærekraft
  • Bærekraftsrapportering og klimaregnskap  
  • Bærekraft og forbrukeradferd
  • Operativ klima- og bærekraftskommunikasjon; kommunikasjonsstrategi, mediestrategi og fortellerteknikk 

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.