-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Nettbasert lederkurs for ledere i kommunale helse- og omsorgstjenester

Introduksjon

Nettbasert lederutdanning for ledere i kommunale helse- og omsorgstjenester er et kurs på masternivå. Studiet gjennomføres digitalt over ett semester. Helsedirektoratet har i samarbeid med KS gitt Handelshøyskolen BI i oppdrag å levere utdanningen. Det nye lederkurset er et tiltak i Kompetanseløft 2025[1], som er regjeringens plan for rekruttering, kompetanseheving og fagutvikling for 2021-2025, og kurset er forankret i Bo trygt hjemme reformen[2].  

Målgruppen til kurset er ledere i kommunale helse- og omsorgstjenester, ansatte som har et utvidet ansvar innen kvalitet og tjenesteutvikling, samt fagpersoner som har potensiale til å bli ledere. 

Kurset skal styrke kompetansen til spesialister, ledere og kommende ledere i den kommunale helse- og omsorgstjenesten, og er tilpasset målgruppens hverdag. Kurset introduserer deltakerne for relevant oppdatert forskning innen ledelse og organisasjon, samt konkrete metoder og lederverktøy som de kan ta i bruk i arbeidshverdagen, inkludert hvordan de kan lede endring i tjenesten. 

Kurset bygger på forskningsfronten innenfor ledelses- og organisasjonsfagene, og er samtidig praktisk rettet for å gi en best mulig læring for deltagerne. Å heve kompetansen på områder som ledelse, teamledelse, velferdsteknologi, hjemmebehandling, samarbeidsforståelse med mer vil gi best resultater dersom lederne også utrustes med kunnskapsbaserte modeller, verktøy, og trening i bruk av metoder som de tydelig ser relevansen av for sin egen arbeidshverdag.

Undervisningen legger til rette for at lederne blir mer reflekterte praktikere som klarer å reflektere i praksis mens de handler, til å reflektere om praksis etter at handlingene er ferdig, og reflektere for fremtidig praksis med tanke på tjenesteutvikling[MS1] . På den måten kan de rekonstruere erfaringer, og potensielt mer bevisst bruke det som muligheter for læring og dermed styrke seg som ledere. Undervisningsaktivitetene varierer fra innspilte digitale læringselementer, webinarer (undervisning i sanntid på nett), gruppediskusjoner, øvelser og plenumssamtaler. Kurset omfatter åtte temaer fordelt på syv samlinger, hvorav første samling gjennomføres fysisk på Handelshøyskolen BIs campus i Nydalen Oslo, etterfulgt av seks korte, digitale samlinger. Alle samlingene gjennomføres som aktive undervisningsøkter. Det legges til rette for dialog og interaksjon slik at deltakerne får gode muligheter til å dele og lære av egne og andres erfaringer. 

Kurset avsluttes med en 72 timers hjemmeeksamen. Eksamensoppgaven kobler kursets innhold med utvikling av egen lederrolle og virksomhet. 

 

 

Kursets innhold

Kurset gjennomføres i 7 moduler:

Modul 1
Ulike perspektiver på ledelse og organisasjonsforståelse

En introduksjon til noen av de mest relevante teoriene innen ledelse for målgruppens kontekst: Endringsledelse, relasjonsorientert ledelse, oppgaveorientert ledelse, og teamledelse. Med utgangspunkt i teorier om personlighet og individuelle forskjeller gjøre deltakerne oppmerksomme på egen personlighet i kontekst av deres lederroller.  Med utgangspunkt i organisasjonsteori introdusere teamet (og dermed teamlederrollen) som sentral arbeidsenhet som skal operere i egen organisasjon og i samhandling med andre organisasjoner.

Modul 2
Samarbeid og samhandling - Å ta andres perspektiver
Hvordan tolker og opplever medarbeidere, kollegaer, brukere og samhandlende kommunale tjenesteytere ulike oppgaver som det samarbeides om? 

Modul 3
Teknologi og nye arbeidsformer

Innføring av ny teknologi medfører nye måter å jobbe på, noe som igjen krever ny kompetanse. Hvordan skape ønskede og nødvendige endringer på arbeidsplassen? Mer om endringsledelse.

Modul 4
Mine medarbeidere - Motivasjon og tillit
Medarbeideren – din viktigste ressurs.  Hvordan få det beste ut av dine medarbeidere og kollegaer? Basert på teorier om bla motivasjon, tillit, mestring og leder-medarbeider-relasjoner. Introduksjon til tillitsbasert ledelse.

Modul 5
Kommunikasjon i lederrollen

Grunnleggende for all samhandling er god kommunikasjon. Hvordan jobbe med budskapsformidling, valg av kanaler, dialog, gi og ta tilbakemeldinger og validering av følelser.

Modul 6
Endring, læring og organisasjonskultur

Endringer, forbedringer, fornyelse og innovasjon krever læring på individ, gruppe og organisasjonsnivå. Med utgangspunkt i teori om bla endringsledelse, motstand mot endring og konfliktløsing, og i forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.

Modul 7
Systematisk kvalitetsforbedring, pasient- og brukersikkerhet

Kontinuerlig forbedringsarbeid kan ha omfang i varierende grad. Noen ganger er det svært små endringer som kreves for å få forbedret effekt, mens andre ganger kan forbedringsarbeidet kreve større organisatorisk innsats.  Med utgangspunkt i teorier om systematisk kvalitetsforbedring vil deltakerne få innsikt i hvordan slikt arbeid kan organiseres.

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.