Introduksjon
Kurset gir en innføring i statistisk tenkemåte. Studenten lærer først hvordan et utvalg kan samles inn og oppsummeres, og hvordan vi bruker slike oppsummeringer til å tolke dataene. Deretter lærer vi å generalisere fra utvalget til populasjonen. Studenten lærer å konstruere konfidensintervall og å foreta hypotesetester, og hvordan disse skal tolkes på en korrekt måte. Fokuset er på begrepsforståelse, og på tolkning av resultater, med mindre fokus på matematiske prosedyrer. Gjennom mange eksempler fra virkeligheten skal studenten kunne se relevansen av og bruksområder for statistikk i markedsføring og økonomi.
Obs!
Grunnet Corona-situasjonen, har Handelshøyskolen BI besluttet at eksamen i dette kurset endres våren 2020. Kurset vil denne våren bli evaluert med en hjemmeeksamen som teller 100%. Denne vil bli vurdert til bestått/ikke bestått. Ingen vil få bokstavkarakter.
Alle studentene som har vært påmeldt eksamen i dette kurset våren 2020, vil bli påmeldt denne nye kurs- og eksamenskoden. Dette gjelder også for kontinuasjonsstudenter.
Ordinære og kontinuasjonsstudenter som foretrekker å avlegge ny eksamen (kontinuasjons) i de opprinnelige eksamenskodene, vil kunne gjøre dette høsten 2020 forutsatt at Corona-situasjonen er under kontroll. Vårens eksamen vil ikke telle som et eksamensforsøk, og vil også være kostnadsfri for studentene. Det vil ikke bli tilbudt kontinuasjonseksamen for vårens hjemmeeksamen.