Introduksjon
En av de aller viktigste ressursene til en bedrift er sterke kunderelasjoner, og for mange bedrifter er kundene den aller viktigste ressursen de har. Å forstå hvordan relasjonene med kundene etableres, utvikles og ivaretas er spesielt viktig i bedriftsmarkeder, men det er også viktig i konsumentmarkeder. Sterke og lønnsomme relasjoner med kundene er viktige fordi det betyr at bedriften kan forvente en viss kontantstrøm fra kundene i framtiden, og relasjonene kan gi mulighet for å øke salget til hver kunde og dermed øke verdiskaping, salg og lønnsomhet over tid.
I den første delen av dette kurset konsentrere vi oss om den enkelte kunderelasjonen og hvordan den kan etableres, utvikles og vedlikeholdes, før vi i den andre delen tar for oss hele porteføljer av kunder og hvordan ulike teorier, verktøy og teknologi kan hjelpe oss å håndtere dem. Vi veksler mellom å se på kunderelasjoner i bedriftsmarkeder og konsumentmarkeder, slik at du forstår forskjellene og likhetene mellom relasjoner i disse markedene.