-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Ledelse og digitalisering

Introduksjon

Det er et behov for å gi ledere økt kompetanse til å drive digitaliseringen på skolen. Ny teknologi, kunnskap og utfordringer stiller krav til ledelsen i fremtidens skole. I nye læreplaner legges det blant annet mer vekt på digitale ferdigheter, og en ny hverdag under pandemi har tydeliggjort behovet for digital kompetanse i skolen. En skoleleder må ha en helhetlig strategi for digital læring (merk: ikke bare digitale løsninger) som også inkluderer gode prosessverktøy for implementering og evaluering av den digitale transformasjonen. 

 

Dette kurset vil gi ledere en innføring i de strategiske, pedagogiske, didaktiske og relasjonelle/emosjonelle perspektivene på digitalisering i skolen samt legge til rette for verdier og ferdigheter som gjør implementeringen mer engasjerende og effektiv.  

Programmet er utviklet for Utdanningsdirektoratet.  

Kursets innhold

  • Digital modenhet og designtenkning
    • Mål:
      • Knytte skolens IKT-strategi til elevens læring og velvære samt skoleeiers og læreres mål og rammer for digitalisering
      • Skape en lærings- og innovasjonskultur
    • Tema:
      • Introduksjon til digitalisering og digital transformasjon
      • Bruk av designtenkning i skolen
      • Ståstedsanalyse av digital modenhet
      • Planverk for digitalisering i skolen
  • Digital transformasjon og pedagogikk
    • Mål:
      • Legge til rette for formell og uformell kompetanseheving
      • Sørge for kvalitet i digital undervisning og utstyr
      • Lede skolen i en virtuell hverdag
    • Tema:
      • Digital transformasjon i skolen
      • Digitale systemer, infrastruktur og prosesser
      • Virtuelle team
      • Hvordan planlegge den digitale undervisningen
  • Digital strategi og etikk
    • Mål:
      • Utvikle et helhetlig planverk for digitalisering i skolen
      • Navigasjon i etiske dilemmaer knyttet til digitalisering
    • Tema
      • Strategisk ledelse
      • Systemtenkning
      • Etikk og digitalisering
      • GDPR og personvern i skolen
  • Meg som leder i en digital transformasjon
    • Mål:
      • Utvikle egen ledelse av digitalisering
      • Ta aktivt eierskap til digital omstilling og være en rollemodell
    • Tema:
      • Meg som leder i en digital transformasjon
      • Organisasjonslæring og innovasjon
      • Digitalt tankesett
      • Digital transformasjon som organisasjonsendring
  • Prosesser for implementering av digitale strategier
    • Mål:
      • Bygge kultur for innovasjon og utvikling
      • Kontinuerlig utvikling av digital kompetanse
    • Tema:
      • Faktorer som sikrer vellykket implementering av teknologi i skolen
      • Endring av skolen - digitalisering eller digital transformasjon?
      • Ledelse av digitalisering i Fagfornyelsen
      • Forstå problemer og motstand mot endring
      • Involverende endringsledelse

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.