Introduksjon
Kurset er rettet mot skole- og barnehageledere, og gir inngående kunnskap, ferdigheter og kompetanse på endringsledelse og utviklingsarbeid i skoler og barnehager. Kurset bygger videre på innføring i endringsledelse og utviklingsarbeid i andre kurs, og gir skole- og barnehageledere en bredere og mer nyansert forståelse av organisatoriske, styrings- og ledelsesmessige forutsetninger for vellykket endring og utvikling, samt konkrete ledelsesverktøy for å få dette til. Innholdet i kurset omhandler blant annet planlagt endring og forbedringsledelse, involverende endringsledelse, lærende ledelse (‘open to learning’), mellomledelse, motivasjon og målorientering, utvikling av profesjonelle læringsfellesskap og læringskultur, ledelse i team og teamutvikling, refleksjon og fasilitering av utviklingsprosesser, og implementering av endrings- og utviklingsprosjekter. Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger på BI og gruppebaserte treningssamlinger fasilitert av erfarne skole- og barnehageledere. Hensikten med kurset er dermed å gi den enkelte leder oppdatert kunnskap og ferdigheter i rollen som endringsleder i skolen og barnehagen, samt forbedre skole- og barnehagelederes kompetanse i å planlegge, gjennomføre og evaluere endrings- og utviklingsarbeid. Kurset er utviklet for Utdanningsdirektoratet.
Kursets innhold
Samling 1: Identifisere utvikling- og endringsbehov
Mål:
- Å få et overblikk over sentrale begreper og perspektiver innenfor endringsledelse og utviklingsarbeid
- Å bli kjent med egen og andre skole/barnehagelederes tenkning og ferdigheter knyttet til endrings- og utviklingsarbeid
- Å begynne å øve på kritisk refleksjon rundt eget og andres utviklingsarbeid
Tema:
- Introduksjon av kurset og dets hovedinnhold
- Perspektiver på endrings- og utviklingsarbeid: instrumentelt, kulturelt og myteperspektiv
- Utvikling av læringskultur og profesjonelle læringsfellesskap i skoler og barnehager
- Prinsipper om utvikling og oversettelse av kunnskap
- Inndeling i basisgrupper, samt presentasjon av prosessdesign for prosjektoppgave og arbeid mellom samlingene
Treningssamling 1
Refleksjon over egen og andres læring fra samling 1, samt arbeid med kandidatenes prosjektoppgave
Samling 2: Planlegge og lede utvikling- og endringsarbeid
Mål:
- Å forstå prinsipper og modeller for planlagt endring, generelt og i skoler og barnehager spesifikt
- Å forstå muligheter for involvering og engasjering av ansatte i endrings- og utviklingsarbeid, herunder hvordan arbeide med motstand mot endring som en ressurs for endring
- Å forstå prinsipper for lærende ledelse, herunder gjennomføring av og refleksjon rundt hvordan gjøre utfordrende samtaler til konstruktive og lærende samtaler
Tema:
- Planlagt endring og forbedring
- Motstand mot endring
- Involverende endringsledelse
- Lærende ledelse
Treningssamling 2
Refleksjon over egen og andres læring fra samling 2, samt arbeid med kandidatenes prosjektoppgave
Samling 3: Å være endringsleder
Mål:
- Forstå egen rolle som leder i endring- og utviklingsarbeid
Tema:
- Mellomledelse og ‘street-level management’: Hvordan ta mulighetsrom for endring og utvikling i krysspresset mellom roller, aktører og forventninger
- Håndtering av motsetninger og spenninger mellom drift og utvikling og mellom styring og ledelse
- Motivasjonsorientering og HR-arbeid i utviklings- og endringsprosesser
Treningssamling 3
Refleksjon over egen og andres læring fra samling 3, samt arbeid med kandidatenes prosjektoppgave
Samling 4: Å lede felleskap
Mål:
- Å øke kunnskap og ferdigheter i å skape gode strukturer og prosesser for samhandling
Tema:
- Profesjonelle læringsfellesskap og lærende møter
- Psykologisk trygghet og læring
- Ledelse i team og teamutvikling
- Fasilitering av endrings- og utviklingsprosesser
Treningssamling 4
Refleksjon over egen og andres læring fra samling 4, samt arbeid med kandidatenes prosjektoppgave
Samling 5: Evaluere utvikling- og endringsarbeid
Mål:
- Å øke kunnskap og ferdigheter knyttet til evaluering og implementering av endringsarbeid
Tema:
- Evaluere utviklings- og endringsarbeid
- Implementering av endringer
- Kunnskapsoverføring og oversetterkompetanse
- Oppsummering av kurset
I tillegg til disse fem kurssamlingene vil kurset bestå av fire treningssamlinger i grupper (se undervisnings- og læringsaktiviteter).