-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Ledelse av profesjonsfellesskap og læreplanarbeid

Introduksjon

Gjennom dette programmet skal skoleledere få tilført nødvendig kunnskap og kompetanse innen ledelse og utvikling av organisasjonen. Programmet skal bidra til kompetanseutvikling i tolkning og forståelse av læreplanverket med fokus på profesjonelle læringsfellesskap. I programmet vil det bli fokusert på hvordan skolelederen skal bruke læreplanverket i ledelse av ansattes lærings- og utviklingsarbeid. Igjennom kunnskap og forståelse av sentrale begreper og prinsipper i læreplanverket får deltakeren ferdigheter i å lede kollektivt læreplanarbeid og utvikle profesjonsfellesskapet ved skolen. Skoleledernes skal tilegne seg kompetanse i implementering av fagplanarbeidet på sine skoler, med fokus på forståelse av kompetansebegrepene i fagfornyelsen, samt kunnskap og ferdigheter i å lede aktiviteter relatert til lærernes arbeid med å utvikle lokale fagplaner. Deltakerne får trening i å utvikle lokale skoleplaner for hvordan å planlegge, implementere og evaluere undervisningskvaliteten i læringsaktivitetene. Programmet skal føre til konkret forbedring og endring i skoleledelsens ledelse av, og skolens arbeid med lærings- og læreplanarbeid.              

Programmet er utviklet for Utdanningsdirektoratet.  

Kursets innhold

  • Ledelse av læreplanforståelse og fagfornyelsen
  • Ledelse av undervisningskvalitet i arbeid med læreplan og fagfornyelsen
  • Ledelse av profesjonsfelleskap
  • Forbedring, utvikling og ledelse av fagfornyelsen
  • Endringsledelse
  • Ledelse av implementering av læreplanarbeid

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.