-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Ledelse av læring og endring II

Introduksjon

Handelshøyskolen BI har en ambisjon om å øke elevenes læring i norsk skole. For at skolen skal makte dette er det behov for omstilling og endring. Skolen må arbeide på nye og innovative måter og flere ressurser og krefter må bidra til utvikling og endring av skolen, også lærerne. Lærere må derfor trenes i ledelse. Ledelsesdimensjonen vil i fremtiden bli mer framtredende i alle oppgaver lærerne utfører på skolen, både de oppgaver de tradisjonelt ivaretar som lærere, men også ved at det utformes nye roller og oppgaver hvor lærerne utøver ledelse. Programmet spenner over en lang rekke lederroller som er relevante for lærere, fra ivaretakelse av lederrollen i klasserommet til ledelse av kollegaer i felles kollegiale anstrengelser for å lage en bedre skole. Temaene i programmet spenner følgelig fra klasseledelse til teamledelse og prosjektledelse.
Dette kurset har overlappende emner med MAN 3131/3132/3133/3134 Ledelse i skolen. For studenter som tar sikte på å ta en Master of Management grad er det viktig å være klar over at overlappende kurs ikke kan inngå i graden, jfr. UHL § 3-5.

Kursets innhold

  • Analyse av elevdata
  • ​Lærersamarbeid med utgangspunkt i elevdata
  • Lærersamarbeid for økt kvalitet i undervisningen
  • Lærende organisasjoner
  • Kommunikasjon i team
  • Digital kommunikasjon
  • Det digitale informasjonssamfunnet
  • Relasjon i team
  • Forståelse av egen rolle i et team
  • Teamanalyse og kultur i team
  • Prosjektledelse

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.