Introduksjon
Gjennom dette kurset tilegner studentene seg innsikt i emner som vil gi dem bedre forutsetninger for å lede virksomhet innenfor kreativ næring. Kreativ næring omfatter et stort spenn av kulturell og økonomisk virksomhet som musikk, design, film, dans, teater, visuell kunst, litteratur og spill. Her finner vi estetiske uttrykk som utfordrer og underholder. Her finner vi kunst som skapes for sin egen skyld, og kreative produkter og tjenester som skapes på kommersielt grunnlag. Her finner vi virksomheter hvor offentlig støtte utgjør en betydelig del av finansieringen, og vi finner virksomheter som mer eller mindre utelukkende genererer sine inntekter i markedet. Men felles for bransjene innen kunst og kreativ næring er det at de oppleves av mange som eksistensielt meningsbærende. Dette kommer til uttrykk i bransjenes driv mot å skape innhold som bidrar til å dekke menneskets behov for mening.
Ledelse skjer på mange nivåer innenfor kreativ næring. Fra ledelse av større bedrifter og institusjoner, via ledelse av team, grupper og småbedrifter, til selvledelse hvor frilansere og selvstendig næringsdrivende tar ansvar for sin egen virksomhet. Videre tilbys ledelse og konsultasjon som tjenester, slik vi blant annet ser innenfor management- og agenttjenester for artister, forfattere, skuespillere og andre.
Kurset gir innføring i sentrale definisjoner, strukturer, logikker og endringer som ledere innen kunst og kreativ næring bør kjenne til. Samtidig som kurset gir kunnskaper om interne aspekter ved kreativ næring, gir det også innsikt i næringens samfunnsmessige rolle og i verdien av kunst og kreative ferdigheter i andre deler av arbeidslivet.