-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Kundemøtet - salg og kundebehandling i detaljhandel

Introduksjon

Salgsopplevelsen i detaljhandelen spiller en overordnet rolle for at kundene skal føle seg velkomne, få lyst til å handle og til å komme tilbake til butikken. Samtidig skal butikkselgeren i praksis realisere bedriftens omsetnings mål og forstå sin rolle som merkebygger. I salgsbegrepet inngår personlig kommunikasjon som aktivt virkemiddel for å få påvirket en eksisterende eller en kommende kunde i ønsket retning.

Kursets innhold

  • Introduksjon til kundemøtet, profesjonell salg i butikk, til treningsprogrammet og arbeidskrav
  • Tematisk forelesningsplan:

Nå dine salgsmål

  • Nå dine salgsmål
  • Salgsyrket i butikk
  • Innsatsfaktorer som påvirker salget
  • Møtet med kunden
  • Verbal og nonverbal kommunikasjon

Påvirkning

  • Gjensidighet
  • Konsistens
  • Sosiale bevis
  • Sympati
  • Autoritet
  • Knapphet

Nå dine salgsmål - fortsatt

  • Salgsprosessen
  • Kjøpsprosessen
  • Butikksalg
  • Kundebehandling
  • Personlig service
  • Kundeklager
  • Struktur i salgsarbeidet
  • Etikk i salg
  • Personlig utvikling og trening
  • Oppgaver: Mystery shopping – gruppesamarbeid
  • Treningsplaner
  • Medstudentvurdering

For å fremme læring mellom studentene instrueres og dokumenteres en medstudentvurdering – et student-hjelper-student-system, hvor studentene på kollegial vis oppfordres til systematisk å gi tilbakemelding på atferd i kundemøtet. Medstudentvurderingen går på skift mellom studentene slik at alle får prøvd seg om de vil. Ordningen er en god forberedelse til utviklingen av en formell treningsplan – se læreprosess.)

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.