Introduksjon
Overtalelse innebærer å påvirke holdninger, overbevisninger og atferd gjennom effektiv kommunikasjon. Evnen til å overbevise er en kritisk ferdighet for organisasjoner innen blant annet næringsliv, politikk og sosial aktivisme. Overbevisende teknikker gjør det mulig for organisasjoner å inspirere kunder, motivere ansatte, påvirke offentlig opinion og drive meningsfull endring.
Dette kurset består av to kjernekomponenter:
- En forelesningsserie som gir en dyptgående gjennomgang av de psykologiske mekanismene som gjør enkelte budskap overbevisende for målgrupper i ulike kontekster.
- Et praktisk gruppearbeid der dere skal bruke disse konseptene til å skape egne, overbevisende medieproduksjoner. Dette innebærer å definere og undersøke profilen til målgruppen, velge en empirisk forankret kommunikasjonsstrategi som maksimerer påvirkning, og deretter utvikle ulike medieproduksjoner (for eksempel innlegg i sosiale medier, en kort tale, en kort video osv.). Disse produksjonene danner grunnlaget for eksamensvurderingen.