Kursets innhold
- Organisasjonskommunikasjon perspektiver, begreper og paradigmer
- Interpersonlig kommunikasjon
- Kommunikasjon i smågrupper og team
- Mutual learning
- Storytelling
- Ledelses- og organisasjonsteori
- Ledelseskommunikasjon
- Kommunikasjon i formelle og uformelle nettverk
- Kommunikasjon av endring
- Identitet, forpliktelse og motivasjon
- Organisasjonskommunikasjoni ditigale kanaler
- Kommunikasjonsdiagnose og -revisjon av interne kanaler
- Krysskulturell kommunikasjon
Oversikt over samlingene
1. SAMLING
KOMMUNIKASJON MELLOM INDIVIDER , I GRUPPER, KOMMUNIKASJON OG LÆRING
Delmål
Denne samlingen har til formål å gi studentene en oversikt over utfordringer og verktøy med hensyn til kommunikasjon mellom enkeltindivider, samt kommunikasjon i grupper og team. Studentene vil også lære om the mutual learning model - om kommunikasjon og læring.
Kort beskrivelse
Interpersonlig kommunikasjon er den prosess hvor mening overføres mellom individer. Det er en helt sentral komponent i den atferd individer har i organisasjoner. Å lykkes med interpersonlig kommunikasjon er en forutsetning for å skaffe seg et arbeid, for å lykkes i et arbeid, samt for å være en god kollega, underordnet og leder. Når den gjennomsnittlige ansettelsestiden på hvert arbeidssted synker under fem år og folk i gjennomsnitt får fler enn ti arbeidsforhold gjennom yrkeskarrieren, er evnen til å tilpasse seg nye grupper og kolleger helt sentral. Dette er knyttet til kommunikative ferdigheter. Til dette kommer at mange i moderne organsasjoner arbeider i grupper eller team. Dette krever forståelse og ferdigheter i hva som karakteriserer god kommunikasjon i slike grupper, fordeler og utfordringer i forhold til å kommunisere på en optimal måte, løsning av konflikter, etc. Et sentralt suksesskriterium for moderne organisasjoner er kunnskapsdeling. Derfor lærer studentene på denne samlingen om en modell for læring - the mutual learning model.
Emneoversikt
- Organisasjonskommunikasjon begreper og perspektiver
- Interpersonlig kommunikasjon
- Kommunikasjon i grupper og team
- Innføring i sosial identitetsteori
2. SAMLING
ORGANISASJONSSTRUKTUR OG KOMMUNIKASJON, ARBEIDSMOTIVASJON OG SELSKAPSLEDELSE, ORGANISASJONSKOMMUNIKASJON
Delmål
Samlingen skal gi deltakerne kunnskaper om organisasjonsteori, samt hvordan mennesket handler og kommuniserer innen organisasjoner. Samlingen skal gi en oversikt over temaer som organisasjonskultur og klima, og den betydningen dette har for den kommunikasjon som foregår i organisasjonen.
Kort beskrivelse
Samlingen gir en innføring i sentrale begreper og perspektiver innen organisasjonskommunikasjon. Det vil bli lagt vekt både på å gi en oversikt over begreper og paradigmer, samt av dagens sentrale perspektiver . Denne samlingen vil også fokusere menneskelig atferd i organisasjoner. Det vil bli anlagt et psykologisk perspektiv for å belyse organisasjonsatferd.
Emneoversikt:
- Å forstå organisasjoner ledelses- og organisasjonsteorier
- Menneskelig atferd i organisasjoner
- Organisasjonskultur
- The mutual learning model
- Ledelseskommunikasjon
3. SAMLING
Motivasjon, tilhørighet, nettverk og identitet
Delmål
Samlingen skal gi deltakerne bevissthet rundt de nettverk og kanaler for kommunikasjon som finnes i en organisasjon, samt sammenhengen mellom evnen til å lede og kommunikasjonsferdigheter hos ledere. Formålet med denne samlingen er også å gi deltakerne innsikt i hvordan man kan gjøre en systematisk analyse av hvilke kommunikasjonskanaler organisasjonen har behov for.
Kort beskrivelse
Eksistensen av nettverk og kanaler for uformell og formell kommunikasjon i organisasjoner. Faktorer som påvirker medarbeideres motivasjon, tilhørighet og identitet. Hvordan ledere best kan kommuniasere på en effektiv måte.
Emneoversikt:
- Kommunikasjon i nettverk og kanaler
- Kommunikasjonsdiagnose og kommunikasjonsrevisjon
- Kanaler og kanalvalg
- Organisatorisk og sosial identitet
- Arbeidsmotivasjon
4. SAMLING
KOMMUNIKASJON AV ENDRING
Delmål
Samlingen skal gi deltakerne innsikt i de prosesser som fremmer og hemmer organisatorisk endring.
Kort beskrivelse
Hurtige endringer i teknologi, markeder og i verdensøkonomien, har medført at organisasjoner har blitt tvunget til å endre seg i dramatisk grad. En hovedutfordring for en organisasjon er å håndtere endring på en effektiv måte. Samlingen skal gi deltakerne innsikt i faktorer som fremmer og hemmer effektiv endring. Det vil bli lagt spesiell vekt på hvilken rolle kommunikasjon spiller i så måte.
Emneoversikt
- Reaksjoner på endring
- Kommunikasjon av endring
5. SAMLING
DIGITALE KANALER OG KRYSSKULTURELL KOMMUNIKASJON
Delmål
Digitale kanaler spiller en viktig rolle i alle organisasjoner. Hvordan fungerer de og hvilke egenskaper har de? Hvordan kan de brukes og misbrukes? Dette vil studentene lære om på denne samlingen. Lære om kommunikasjon i en krysskulturell kontekst.
Kort beskrivelse
I en organisasjon foregår det både formell og uformell kommunikasjon i formelle og uformelle nettverk. Det er sentralt å forstå egenskapene ved denne kommunikasjonen hvilke prosesser som foregår, karakteristika ved denne kommunikasjonen, hvordan budskap skapes og gjenskapes i en organisasjon. Det finnes en rekke potensielle kanaler som en organisasjon kan benytte seg av i kommunikasjonsprosessen. Elektroniske kanaler spiller en svært fremtrdende rolle i moderne organisasjoner. Det er viktig at personene i systemet får den informasjonen de har behov for ikke for mye og ikke for lite samt at de får den til rett tid. Disse personlige behovene må matches mot organisasjonens totale behov, og et kommunikasjonssystem må bygges opp etter en systematisk analyse av disse ulike behovene. Mange moderne organisasjoner er krysskulturelle: hvordan forholder man seg best mulig til det i en kommunikasjonsmessig setting?
Emneoversikt
- Digitale kanaler og organisasjonskommunikasjon
- Krysskulturell kommunikasjon
- Storytelling