Kursets innhold
Emneoversikt og gjennomføring
1. Samling: Arbeidsrettens særpreg, juridisk metode, rektors styringsrett, målsetninger og prinsipper for en god saksbehandling, begrepet best kvalifisert ved ansettelser i opplæringsloven, samt saksbehandlingsregler ved ansettelser.
Denne samlingen vil omhandle juridisk metode spesielt anvendt innenfor arbeids og elevrett og rektors styringsrett. I tillegg vil det rettslige begrepet ”best kvalifisert” ved ansettelser bli gjennomgått, samt reglene om fortrinnsrett og saksbehandlingsregler ved ansettelser i det offentlige.
2. Stillingsvern, herunder saksbehandling av stillingsvernssaker, nedbemanning(overtallighet) og konfliktløsning.
Samlingen vil inneholde en gjennomgang av de mest aktuelle lovbestemmelsene i arbeidsmiljøloven og tariffavtaler knyttet til stillingsvern og nedbemanning. Videre saksbehandling av denne sakstypen herunder konfliktløsning. Aktuell rettspraksis og uttalelser fra Sivilombudsmannen til de samme bestemmelser vil bli gjennomgått, samt den ulovfestede regelen om lojalitetsplikt og den grunnlovfestede regelen om ytringsfrihet.
3. Samling: Utdanningsrett, elevers skolemiljø, skolens erstatningsansvar og bortvisning
De viktigste reglene knyttet til utdanningsrett og elevrett vil bli belyst i denne samlingen, herunder elevenes krav på et godt psykososialt miljø etter opplæringslovens bestemmelser, skolens rett til bortvisning av elever, skoleeiers erstatningsansvar for lærerne sine uaktsomme handlinger og en oversikt over tariffretten knyttet til skolesektoren. Aktuell rettspraksis og uttalelser fra Sivilombudsmannen vil bli gjennomgått.
4. Samling: Ferdighetstrening
Denne samlingen fokuserer på mellommenneskelige utfordringer for det gode arbeidsmiljøet. Dårlig arbeidsmiljø vil kunne skade koordinasjon og motivasjon til de ansatte, samt kunne være en direkte årsak til at arbeidsprosesser går tapt. Ferdighetstreningen i denne modulen vil fokusere på konflikthåndtering, på hvordan konflikter oppstår og løses. Skolelederen vil bli introdusert for verktøy for å håndtere konflikter konstruktivt, blant annet ved å tilnærme seg alvorlige personkonflikter formelt korrekt. Dette vil det bli trent på individuelt og i grupper.
5. Undervisnings- og læringsaktiviteter
Kurset foreleses over fire samlinger, totalt ca. 75 timer.
Den enkelte student har som arbeidskrav å utarbeide en disposisjon for et foredrag som de skal holde for ledergruppen på sin skole om et teoretisk tema fra kursets innhold.
Studentene skal avlegge to eksamener. En hjemmeeksamen og en eksamensoppgave som de arbeider med gjennom hele semesteret.
De får veiledning så vel til krav til arbeidsinnsats, som til den oppgaven de arbeider med gjennom semesteret.