-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Jus for skoleledere

Introduksjon

Master of Management i Skoleledelse hvor MAN 5148 Lederskap og omstilling i skolen utgjør grunndelen av studiet og hvor MAN 5131 inngår som en del av "2. året". Dette kurset kan tas som et selvstedig kurs eller som en del av hele studiet.

Kursets innhold

Emneoversikt og gjennomføring
1. Samling: Arbeidsrettens særpreg, juridisk metode, rektors styringsrett, målsetninger og prinsipper for en god saksbehandling, begrepet best kvalifisert ved ansettelser i opplæringsloven, samt saksbehandlingsregler ved ansettelser.

Denne samlingen vil omhandle juridisk metode spesielt anvendt innenfor arbeids og elevrett og rektors styringsrett. I tillegg vil det rettslige begrepet ”best kvalifisert” ved ansettelser bli gjennomgått, samt reglene om fortrinnsrett og saksbehandlingsregler ved ansettelser i det offentlige.

2. Stillingsvern, herunder saksbehandling av stillingsvernssaker, nedbemanning(overtallighet) og konfliktløsning.

Samlingen vil inneholde en gjennomgang av de mest aktuelle lovbestemmelsene i arbeidsmiljøloven og tariffavtaler knyttet til stillingsvern og nedbemanning. Videre saksbehandling av denne sakstypen herunder konfliktløsning. Aktuell rettspraksis og uttalelser fra Sivilombudsmannen til de samme bestemmelser vil bli gjennomgått, samt den ulovfestede regelen om lojalitetsplikt og den grunnlovfestede regelen om ytringsfrihet.

3. Samling: Utdanningsrett, elevers skolemiljø, skolens erstatningsansvar og bortvisning

De viktigste reglene knyttet til utdanningsrett og elevrett vil bli belyst i denne samlingen, herunder elevenes krav på et godt psykososialt miljø etter opplæringslovens bestemmelser, skolens rett til bortvisning av elever, skoleeiers erstatningsansvar for lærerne sine uaktsomme handlinger og en oversikt over tariffretten knyttet til skolesektoren. Aktuell rettspraksis og uttalelser fra Sivilombudsmannen vil bli gjennomgått.

4. Samling: Ferdighetstrening

Denne samlingen fokuserer på mellommenneskelige utfordringer for det gode arbeidsmiljøet. Dårlig arbeidsmiljø vil kunne skade koordinasjon og motivasjon til de ansatte, samt kunne være en direkte årsak til at arbeidsprosesser går tapt. Ferdighetstreningen i denne modulen vil fokusere på konflikthåndtering, på hvordan konflikter oppstår og løses. Skolelederen vil bli introdusert for verktøy for å håndtere konflikter konstruktivt, blant annet ved å tilnærme seg alvorlige personkonflikter formelt korrekt. Dette vil det bli trent på individuelt og i grupper.

5. Undervisnings- og læringsaktiviteter

Kurset foreleses over fire samlinger, totalt ca. 75 timer.

Den enkelte student har som arbeidskrav å utarbeide en disposisjon for et foredrag som de skal holde for ledergruppen på sin skole om et teoretisk tema fra kursets innhold.

Studentene skal avlegge to eksamener. En hjemmeeksamen og en eksamensoppgave som de arbeider med gjennom hele semesteret.

De får veiledning så vel til krav til arbeidsinnsats, som til den oppgaven de arbeider med gjennom semesteret.

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.