-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Innovasjon og strategi for ledere i SMB

Introduksjon

Det hevdes i stadig økende grad at bedrifters muligheter for overlevelse fremover vil være knyttet til virksomhetens evne til å drive systematisk innovasjons og utviklingsarbeid. Videre vil strategisk kompetanse og strategisk ledelse i denne sammenheng være en sentral suksessfaktor. Dette er en stor ledelsesutfordring, spesielt i SMB, og som først og fremst krever utvikling av ledernes kompetanse. Dette programmet er sterkt praktisk rettet, og skreddersydd for SMB  ledere som ønsker et mer utviklingsorientert fokus i sin virksomhet. Kurset er et ønske fra næringslivet om å få styrket den helhetlige kompetansen, både hos bedriftene og de som jobber mot bedriftene, innenfor strategisk ledelse, startegiske prosesser og innovasjonsprosesser.

Kursets innhold

Innovasjon og entreprenørskap

Innovasjons- og utviklingsperspektiv som den sentrale strategiske suksessfaktor

SMB -enes rammer og utfordringer i forhold til innovasjon

Innovasjon i produkter, tjenester  prosesser og i organisasjon

Entreprenørskap og intraprenørskap

Forretningsmodellering og forretningsplanlegging - Utviklingsprosess og struktur -  plass i det strategiske rammeverket

Organisering av virksomheten og tilrettelegging for strategi- og innovasjonsprosesser

Strategi

Hva er strategi?

Strategiutvikling i SMB

Ledelsen og styrets rolle i strategiutviklingen

Strategiske prosesser og implementering / gjennomføring av strategier

Ledelse - Fremtidens krav til ledelse og ledelsesutfordringene i virksomheter

CSR og bærekraft

Styret som ledelses og utviklingsressurs

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.