-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Helseledelse, kvalitet og utvikling

Introduksjon

For å løse utfordringene i dagens helsesektor er det nødvendig med kvalitetsforbedring i tjenestene, økt effektivitet og mer innovasjon. Det stilles store krav både til ledere og medarbeidere for å håndtere disse utfordringene. Dette kurset passer både for faglige og administrative ledere, og dessuten medarbeidere som ønsker å bli ledere i helsesektoren. Kurset vil gi studentene grunnleggende forståelse for utøvelse av ledelse i ulike deler av helsetjenesten og hvordan man kan bidra til å utvikle medarbeidere, organisering og tjenestene. Deltakerne vil lære hvordan man som leder best mulig kan håndtere og bidra til endringsprosesser. Samtidig vil man i kurset bli bevisst på hvordan man kan håndtere dilemmaer som oppstår i presset mellom ulike hensyn. Dette kan være dilemmaer mellom å ivareta medarbeidere samtidig som man skal møte kravet til effektivitet. Deltakerne vil også lære om hvilken betydning innovasjon har for helsesektoren og hvordan man kan lede eller bidra inn i utviklingsprosesser. Videre vil kurset bidra til en bedre forståelse av hvordan pasienter, brukere og pårørende skal ivaretas gjennom god kvalitet og involvering i de ulike tjenestene.  

Kursets innhold

Ledelse i helsetjenesten: Hva er spesielt med ledelse i helsetjenesten. Kunnskap om hvordan bygge tillit mellom leder og medarbeidere, videre hvordan motivere og skape psykologisk trygghet og mestringstro, psykologiske mekanismer for utvikling og endring.   

Organisering og kulturer: Ulike former for organisering for å møte kravet til både effektivitet og innovasjon, og betydningen av profesjoner og ulike organisasjonskulturer i denne sammenheng.

Utvikling og innovasjon: Hva er innovasjon og hvorfor er innovasjon viktig i helsesektoren? Om innovasjonsprosessen, fra kreativitet til implementering, hvor relasjons- og endringsorientert ledelse spiller en sentral rolle.

Kvalitet i helsetjenesten: Hva er kvalitet og hvordan måles kvalitet i helsesektoren? Hvordan lede og organisere for kvalitetsarbeid, avvikskultur og pasientmedvirkning? Hvordan møte eventuelle dilemmaer som oppstår i forhold til krav til kvalitet versus krav til effektivitet.

Innføring i helseøkonomi og lovgivning: Innføring i helseøkonomiske aspekter, hvordan styringsstrukturene ser ut og den grunnleggende helselovgivningen.

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.