Introduksjon
Dagens arbeidsliv er preget av at endringer skjer raskere og er mer omfattende enn tidligere. Dette gjelder så vel i privat sektor, offentlig sektor som i frivillige organisasjoner. Av den grunn er det viktig at morgendagens ledere tilegner seg nødvendig endringskompetanse. I en moderne virksomhet planlegges og gjennomføres endringer som ledd i forpliktende teamarbeid mellom ledere, medarbeidere og tillitsvalgte. Mange organisasjoner kjennetegnes ved at de er arbeidsintensive med ansatte som har høy kompetanse. En viktig suksessfaktor er følgelig hva vi kan kalle «kompetansedrevet endring».
Kursets innhold
Perspektiver på organisasjon, organisasjonsforståelse og ledelse
- Klargjøring av viktige begreper og problemstillinger
- Utviklingstrekk innen faget organisasjon, ledelse og kompetansestyring
- Å forstå organisasjoner og samspillet i dem
- Psykologi på organisasjonsarenaen
- Verdier, -organisasjonskultur og samarbeid i team
- Organisasjonskultur og motstand mot endringer
- Forholdet mellom organisasjoner og deres omgivelser (rammebetingelser)
- Noen sentrale ledelsesteorier i et historisk perspektiv
- Ulike metaforer for å forstå en organisasjon: maskin, familie, jungel, teater
Endringsledelse
- Ulike tenkemåter i utvikling av individer, grupper og organisasjoner
- Planlegging, organisering og styring av endringsprosesser
- Mestring av radikale endringsprosesser (Business Process Reengineering).
- Kundedrevet endring og kontinuerlig utvikling gjennom kundeorientering
- Involvering og eierforhold til endringsprosessene
- Ulike faser i arbeidet med endringsprosesser
- Fallgruver og suksessfaktorer ved endring
- Strategier for å overkomme motstand mot endring
- Lederen som endringsagent, medarbeideren som ressursperson
- Medarbeideren som ressursperson i endringsarbeidet
- Coaching som virkemiddel for å skape vellykket endring
- Bruk av eksterne konsulenter
Kompetansedrevet endring
- Kompetanse som konkurransefaktor og ressurs i organisasjonen
- Utnyttelse av kompetanse for å utvikle organisasjonen i nye retninger
- Hvordan utvikle den "lærende organisasjon"
- Grunnleggende læringsteorier og behov for kompetanseutvikling
- Mobilisering av skjult kompetanse
- Kompetansekartlegging og gjennomføring av kompetansetiltak
- Plan for kompetanseutvikling og organisasjonens øvrige plangrunnlag, mål og strategier
- Evaluering og effektmåling av kompetanseutviklingstiltak