-

Introduksjon

Team som arbeidsform er stadig mer aktuell, i norske - så vel som i internasjonale organisasjoner. Oppgavene vi skal løse i arbeidslivet er stadig mer komplekse og krever høyere grad av samhandling enn tidligere – rett og slett en annen og til tider mer krevende mellommenneskelig kompetanse. Imidlertid kan det å jobbe i team ha en skyggeside: samarbeid kan nemlig også generere prosesstap – og i noen team ser tapet ut til å være større enn gevinsten ved selve arbeidsformen. Dette kan skyldes: uklare mål, møter som skaper misnøye og kjedsomhet, tillit som utvikler seg til mistillit, samt at eierskap til og stolthet over teamet forsvinner som en konsekvens av dårlig gruppedynamikk. Samarbeidet er ikke lenger bærekraftig. For å jobbe godt i team, trenger vi kunnskap om team. Vi må vite hvilke prosesser som øker prestasjon, som gir godt samspill og høy trivsel. Gjennom kortere forelesninger, diskusjoner, teamøvelser og -prosesser har kurset som mål å gi nettopp denne kunnskapen.

Kursets innhold

  • Sosialpsykologiske begreper knyttet til sosial påvirkning og tenkning.
  • Psykologisk trygghet i team og arbeidsgrupper.
  • Gruppens påvirkning på individuelle prestasjoner, og beslutningsprosesser i team.
  • Spinnteorien – en integrert teori om teamdynamikk.
  • Teamtrening og teamutvikling som verktøy i teambygging.

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.