-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Design Thinking for nyskaping

Introduksjon

Nyskaping, alt fra små skrittvise produktendringer til radikale, er det bedriftene skal leve av i fremtiden. Målet med nyskaping er verdiskaping. Utfordringen er at mange nyskapinger ikke blir tatt godt imot av markedet. Å utvikle nye produkter og tjenester som treffer er rett og slett vanskelig. De produktutviklerne som lykkes kjennetegnes ved at de er både kreative og systematisk, at de er i stand til å lede tverrfaglig sammensatte grupper, og ikke minst, at de er gode til både å skaffe markedsinnsikt og til å teste ulike løsninger på markedet. En god produktutvikler er en markedsorientert produktutvikler.

Formålet med dette kurset er å gi studentene den kunnskapen, de verktøyene og de ferdighetene de trenger for å bli markedsorienterte produktutviklere. Studentene skal lære seg å gjennomføre utviklingsprosesser ved hjelp av design tenkning. De skal lære seg å samle inn markedsinformasjon, utvikle enkle prototyper, og gjennomføre markedstester. Kurset passer for alle som ønsker å ta en aktiv rolle i forhold til utvikling i både offentlige og private organisasjoner. Gjennom dette kurset vil studentene få de verktøyene og den kunnskapen de trenger for å lykkes med design-drevet innovasjon.

Kursets innhold

  • Designtenkning for innovasjon
  • Design-drevet innovasjons særtrekk, utfordinger og fortrinn
  • Suksessfaktorer for nyutvikling
  • Verktøy for generering av markedsinnsikt
    • Observasjonsteknikker
    • Intervjuteknikker
  • Verktøy for strukturering av innsikt
  • Verktøy og prosedyrer for gjennomføring av enkle markedstester
    • Prototypeutvikling og testing 
    • Konseptutvikling og testing

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.