Introduksjon
Digitalisering har vært et hett samtaletema de siste årene. Selv om “hypen” rundt begrepet har lagt seg litt, er det fortsatt gevinster å hente ved å ta i bruk digitale teknologier for å styrke verdiskapene prosesser i alle typer virksomheter. Teknologien er i ubønnhørlig utvikling - i dag kan for eksempel kunstig intelligens besvare visse typer eksamensoppgaver like godt som den jevne student. Denne utviklingen gjør at man blir som virksomhet aldri blir “ferdig digitalisert” - den digitale transformasjonen er i høyeste grad en pågående prosess.
Selv om teknologiens utvikling kan fremstå nærmest som magi på oss mennesker, er alle de digitale teknologiene (enn så lenge) menneskeskapte systemer, som oftest utviklet med for et bestemt formål og med klare bruksområder og begrensninger. Ved å sette seg inn i de digitale teknologiene på overordnet nivå kan en få et klarere bilde av hvordan de kan bidra til verdiskaping og gevinster for en virksomhets ansatte, eiere og kunder.
Kurset gir en overordnet forståelse for hvordan ulike digitale teknologier og data griper inn i virksomheters verdiskaping. Vi tar for oss hvordan virksomheter kan bruke data og digitale teknologier som ressurser for å fremme lønnsomhet og konkurransefortrinn, samt hvordan økt grad av samhandling internt og eksternt påvirker strategisk tenkning, bedriftskommunikasjon, markedsføring og innovasjon. Vi ser også på hvordan virksomheter kan legge til rette for at tiltakene innen digitalisering også blir gjennomført og ikke bare planlagt.