Introduksjon
Å hjelpe seg selv, ledere og medarbeidere til å lykkes.
Individet har store ressurser og talenter, men greier ikke alltid å utvikle sitt potensiale alene. Mange ødelegger for seg selv gjennom "negativt selvsnakk". Individ og team trenger gode hjelpere som kan bidra til å identifisere og utvikle talent og styrker. Den tradisjonelle ordre og kontroll-ledelse må erstattes av nye former for ledelse.
Dette er et prosessorientert kurs der vekt legges på å utvikle en coachende væremåte. Kurset er praktisk og handlingsorientert. Det bygges bro over det såkalte "knowing-doing gapet for å oppnå resultater.
Kursets innhold
Coaching: Å hjelpe seg selv, ledere og medarbeidere til å lykkes
- Hva er coaching? Hvorfor coaching? Hvordan coache? Hva er ikke coaching?
- Coaching og avgrensing til ledelse, mentoring, veiledning, rådgiving og terapi
- Effekter av ledertrening: Hva sier forskningen? Effekter av coaching. Hva sier forskningen?
Å sette agendaen: Utfordringer og muligheter vi står overfor
- Paradokser og dilemmaer ved ledelse og samarbeid
- Fra "ordre- og kontrollteorier" til coaching
- "The knowing - doing gap": Fra kunnskap til praktisk handling
- Etiske vurderinger, fallgruver og "røde flagg"
Coaching-fundamentet
- Positiv psykologi. "Flow". Det hele og meningsfulle liv
- Et positivt menneskesyn: Det lærende mennesket
- Selvoppfyllende profetier
- Andragogikk og pedagogikk. Et filosofisk grunnlag for coaching
Basismetoder i coaching
- Atferdscoaching, kognitiv coaching og humanistisk coaching.
- Ferdighets-, resultat- og utviklingscoaching
Coaching-metode
- Bygge tillit og troverdighet. Situasjonsforståelse.
- Grad av modenhet for coaching. Hva ønsker coachi? Målsetning.
- Hva er coachis talenter og styrker?
- Indre og ytre hindringer. Hvordan overvinne hindringer?
- Alternative muligheter og planlegging av tiltak. Skalering.
- Gjennomføring, evaluering og skrittvis læring. Personlig belønning
Superledelse/selvledelse: Å lede individet til å lede seg
- Kognitiv ledelse: Å styre sine egne tanker
- Atferdsledelse: Å styre egen atferd
- Naturlige belønninger: Autonomi, kompetanseutvikling og gode følelser
- "Stimulikontroll": Å legge forholdene tilrette
- Subjektiv mestringstro: Selvtillit og selvfølelse
- Kommunikasjon
- Aktiv lytting på ulike nivåer. Å stille forløsende spørsmål. Løsningsorientert dialog
- Bruk av intuisjon for å forstå mer. Oppfordre til handling
- Å oppleve positive mestring. Bruk av tilbakemelding.
Utvikling av ferdigheter i coaching
- Hva kjennetegner en dyktig coach? Hva innebærer en coachende lederstil?
- Suksessfaktorer og fallgruver ved coaching
- Løsnings- og fremtidsorientering. Unngå for mye fokusering på fortid og problem
Praktisk trening i coaching
- Utvikling av egen tenkemåte, væremåte og læremåte
- Ferdighetstrening. Selvrefleksjon. Tilbakemelding
- Plan for utvikling av sin personlige rolle og sin profesjonelle rolle
- Praktisk bruk av etikk og "røde flagg"