Introduksjon
MARKEDSFØRING
I starten av kurset vil studentene få en introduksjon til markedsføring. Innføringen skal gi studentene et godt utgangspunkt for markedsføringsfagene de tilbys første og andre semester.
Pensum, som er kapittel 1 i boken om markedsføringsledelse av Philip Kotler og Kevin L. Keller, gir en meget god og kortfattet oversikt over hovedtema i et stort fagområde som markedsføring.
Tema for innføring i markedsføring:
- Hva er markedsføring?
- Hva er det som markedsføres?
- Hvem markedsfører?
- Marked; de fem grunnleggende markedene
- De viktigste kundemarkedene
- Kjernebegrep innen markedsføring
- Markedsføring i praksis
- Helhetlig markedsføring
- Oppgaver innen markedsføringsledelse
BRANDING
Resten av kurset blir forbeholdt bygging av merkevarer.
Branding eller merkevareutvikling er et fagområde som angår nær sagt alle som jobber i privat og offentlig sektor. Merkevareutvikling handler mye om forståelse av posisjonering og verdiskapning for kunder, med den hensikt å bli en foretrukket leverandør av en vare eller tjeneste. Ettersom stadig flere sektorer innen økonomien blir konkurranseutsatt, innebærer dette at kunder vil ha valg mellom alternative leverandører. I denne situasjonen kan man si at folk flest oppfører seg som kunder som velger mellom ulike merker for tilfredsstillelse av behov.
Dette er et grunnleggende kurs i merkevareutvikling. Det har et vidt fokus, og legger vekt på at det å utvikle merkevarer handler om mer enn å skape reklame. En merkevare skapes av en hel organisasjon, og posisjoneres overfor en målgruppe. Forståelsesrammen som legges til grunn i dette kurset er at en merkevare eksisterer i kundens hode, som en mental representasjon eller posisjon av en foretrukket leverandør. I så måte har dette kurset et sterkt fokus på kunden, og legger verdiskapning for kunden til grunn for strategier i merkevareutviklingen.