Introduksjon
Dagens bedrifter må forholde seg til bærekraft. Dette er forventet fra ulike interessenter som kunder, leverandører, ansatte, myndigheter etc. Nye lover innen feltet stiller stadig strengere krav til bedrifter innen bærekraft, inkludert rapportering. Både på nasjonalt og internasjonalt (EU) nivå stiller myndigheter økende krav til bærekraftig drift og rapportering. Samtidig stilles det også krav i leverandørkjeden til at bedrifter kan dokumentere at de forholder seg til samfunnsansvar og bærekraft. Dette er ofte en forutsetning for å oppnå kontrakter. FNs bærekraftsmål er rammen som bedriften og de ulike aktørene må forholde seg til, og miljø og sosiale forhold er sentrale.
Kurset tar for seg bedriftsstrategi for integrering av bærekraft på måte som er bra både for miljø og økonomi. Strategi for integrering, innovasjon, sirkulære økonomi, livsløpsanalyse, ledelse, ansatte, interessent analyse, risikostyring, formidling, finans (ESG), omdømme, arbeid med anti-korrupsjon, er noen tema som vil bli behandlet i løpet av kurset. Ledelse og organisering av bærekraft vil bli adressert.
Forhold til ulike interessenter som investorer, eiere, kunder, styret, konkurrenter, media, etc vil være i fokus. Bærekraft i forhold til eksisterende økonomiske modeller samt internasjonale forhold knyttet til utviklingsland vil også bli adressert. Alternative metoder og mål for bærekraftig utvikling på et samfunnsnivå er inkludert.
Kurset er praktisk orientert og representanter fra næringslivet vil være involvert og bidra til dialog og deling av erfaringer. Det vil også være en internasjonal digital dialog. Kurset bidrar til å få en godt forankret oversikt over bærekraft fra ulike perspektiv. Bærekraft er et tverrfaglig felt og det er nødvendig å kunne forstå helhet og kunne samarbeide med ulike aktører. Å unngå «silotenking» er sentralt for en bærekraftig utvikling.