Introduksjon
Bacheloroppgaven er et større selvstendig arbeid, der studentene skal utforme en problemstilling innenfor BIs fagområder og ta helhetlig ansvar for å gjennomføre et forsknings- eller utredningsprosjekt. Oppgaven skrives individuelt eller i grupper på inntil tre studenter.
Alle bacheloroppgaver skal minst inneholde følgende kapitler:
- Innledning, som inkluderer bakgrunn og motivasjon for oppgaven, problemformulering med avgrensninger og informasjon om oppgavens oppbygning.
- Litteraturkapittel, som inkluderer oppgavens teoretiske forankring
- Metodekapittel, der det forklares detaljert hvordan en har gått frem for å innhente, analysere og tolke data.
- Presentasjon av datafunn
- Analyse av datafunn
- Diskusjon av analyseresultater
- Konklusjon og anbefalinger, der en søker å besvare forskningsproblemene.
Ev. avvik fra denne strukturen må godkjennes av veileder. Enkelte oppgavetyper kan inneholde flere kapitler.
Kursets innhold
Studentene velger selv oppgavens tematiske forankring og problemstilling. Problemstilling skal godkjennes av veileder.
Kurset gjennomføres for alle studenter ved en kombinasjon av individuelle veiledninger og fellesforelesninger.
1. Fellesundervisning omfatter forelesninger i:
- bruk av databaser, referanse- og siteringsregler, stilguide, m.m.
- grunnleggende innsikt i allmenne vitenskapelige prinsipper for undersøkelser
- innsikt i ulike former for kvalitativ - og kritisk fortolkende metode, bl.a. tekstanalyse og kildekritikk, deltakende observasjon og intervjuer
- innsikt i ulike former for kvantitativ metode
- metodetriangulering
- effektive strategier for å planlegge, skrive og revidere ulike typer tekster
- kriterier for vurdering av tekster mhp. struktur, logikk, lesbarhet, begrepsbruk osv.
- kildehenvisning
2. Individuell veiledning, seminarer, workshops, faggruppebasert undervisning
- Alle studenter har krav på min. 3 individuelle veiledningsøkter per oppgave.
- Hvis veileder ikke gjennomfører seminarer, faggruppespesifikk undervisning eller workshops, har studentene krav på 5 individuelle veiledningsøkter per oppgave.
- Veileder avgjør hvilke læringsaktiviteter som skal gjennomføres og hvordan læringselementene skal sammensettes.