Introduksjon
Denne bacheloroppgaven vil i kombinasjon med kurset BST 1140 Forretningsutvikling og digitalisering, 15 studiepoeng, utgjøre en fordypning i fagområdet på 30 studiepoeng. Studenter ved Bachelorstudiet i markedsføring og Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon som har denne kombinasjonen, vil få påskrift om fordypning på sitt endelige vitnemål.
Bacheloroppgaven er et større selvstendig arbeid der studentene skal vise at de kan gå inn i en problemstilling og ta helhetlig ansvar for å løse denne på en god måte.
Bacheloroppgaven inngår som en obligatorisk del av studiet. Oppgaven skrives individuelt eller i gruppe på to til tre studenter som samarbeider om oppgaven.
Fordypningen i forretningsutvikling og digitalisering legger stor vekt på å kombinere teoretisk kunnskap med praktiske ferdigheter i bruk av verktøy for forretningsutvikling og digitalisering. For å støtte denne målsettingen gjennomføres bacheloroppgaven i form av et prosjekt der studentene må kombinere sin fagkunnskap med en konkret situasjon for en virksomhet. Alternativt kan man gjennomføre en casestudie av en eller flere virksomheter.
Begge typer av oppgaver skal gjennomføres med bakgrunn i forskningsbasert teori og metodikk. Det blir dermed en øvelse i å kunne omsette teoretisk kunnskap til konkrete valg i en praktisk situasjon.
Det legges opp til at bacheloroppgaven skal reflektere det faglige perspektivet i fordypningen. Et naturlig utgangspunkt er å analysere hvordan en virksomhet anvender teknologi samt komme med forslag til forbedring. Forbedringen kan ha fokus på:
- forretningsmodell og strategi
- organisering og kompetanse
- arbeidsflyt og prosessforbedring
- design av løsninger og brukeropplevelse.