-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Anvendt økonomi for ledere - bærekraft i bedrift og marked

Introduksjon

Bærekraft kan både vurderes i bedrift og marked. Dette gir grunnlag for prioriteringer og beslutninger om bærekraftig utvikling. For bedrifter rettes arbeidet både mot klima, miljø, etikk og sosiale forhold. Målrettede og troverdige tiltak kan både øke lønnsomheten, konkurransekraften, gi nye forretningsmuligheter og bidra positivt i samfunnet. Lovpålagte krav til bærekraftstiltak og rapportering gir også følger for bedrifters regnskap. I programmet diskuteres hvordan investeringer, produksjon og andre aspekter påvirkes når bedrifter tar beslutninger og foretar prioriteringer som bygger opp under en bærekraftig utvikling.

Programmet er internasjonalt ved at vi tar utgangspunkt i  markedsøkonomier - et økonomisk system vi finner igjen verden rundt. Samtidig som systemet har skapt vekst og velferd gir det også mulighet for privilegier og monopolmakt. Forståelsen av behovet for markedskorreksjoner utgjør derfor en viktig del. Eksempler på tiltak som diskuteres er miljøavgifter, prisreguleringer og importrestriksjoner. Dessuten vil håndheving av konkurransevilkår med tanke på bærekraft, være tema i markedsdelen av programmet. 

Programmet er praktisk vinklet ved at vi tar utgangspunkt i problemstillinger vi daglig opplever. I programmet legges det stor vekt på å utvikle deltakernes skriftlige og muntlige kommunikasjonsevner med tanke på å få større gjennomslagskraft i egen organisasjon ved presentasjon av økonomiske rapporter.

Tidligere studenter har brukt ord som lærerikt, morsomt, engasjerende og interessant for å beskrive programmet. Grunnen er at nyttige, anvendbare kunnskaper innen mikroøkonomi og bedriftsøkonomisk analyse er plukket ut. Disse presenteres i et pedagogisk opplegg hvor målet er at deltakerne skal utnytte sine erfaringer, oppleve et godt læringsmiljø og gjennom det oppnå mestring og læring.

Hvem passer programmet for?

Programmet passer både for de som ønsker en innføring og for de som ønsker å friske opp kunnskaper innen markedsøkonomi og bedriftsøkonomi.

Kursets innhold

Mikroøkonomi:

  • Hvilken betydning har bedrifters kostnadsstruktur?
  • Hvilke forhold tar bedriftsledere hensyn til når de fatter sine økonomiske beslutninger?
  • Hvilken betydning har konkurransesituasjonen?
  • Hvorfor kan lønnsomhet for et land være forskjellig fra bedriftsøkonomisk lønnsomhet?

Bedriftsøkonomisk analyse:

  • Hvilke ferdigheter og kunnskaper innen analyse av bedriftsøkonomiske problemstillinger knyttet til finansiering og investering er avgjørende?
  • Hvordan analysere bedrifters finansielle informasjon som deles med eiere, markedet, og andre interessenter?
  • Hvordan bedrifters eksisterende finansielle informasjon kan anvendes for å lage og oppdatere prognoser? 

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.