-
Kurs på bachelornivå

Markedsføringsledelse og strategi

Lær hvordan bedrifter tiltrekker seg og beholder verdifulle kunder, utvikler sterke merkevarer, og skaper en strategisk markedsplan som sikrer virksomhetens langsiktige mål.

Dette lærer du:

  • Hvordan utarbeide en strategisk markedsplan som sikrer virksomhetens langsiktige mål.  
  • Analysere markeder, konkurrenter og kunder for å utvikle effektive strategiske tiltak.  
  • Forstå hvordan hele organisasjonen bidrar i markedsarbeidet med å skaffe nye kunder, bevare eksisterende kunder og utvikle mer verdifulle kunderelasjoner. 


I et marked i stadig endring må virksomheter analysere markedet, konkurrenter, kunder og effekten av markedstiltak. Det er avgjørende for å utvikle strategier som sikrer langsiktig suksess og tilpasning til både nåværende og fremtidig kundebehov.

Dette kurset gir deg kunnskapen du trenger for å kunne utvikle og implementere en strategisk markedsplan. Kurset gjør deg bedre rustet til å identifisere hvordan virksomheter kan videreutvikle sine unike ressurser knyttet til markedet, som for eksempel kunderelasjoner, merkevarer og distribusjonspartnerskap.

Du får også innsikt i sentrale økonomiske begreper og sammenhenger som er nødvendige for strategiarbeid, slik at du kan utvikle strategier som fremmer lønnsomhet og langsiktig levedyktighet.

 

Hvem er kurset for?

Kurset er relevant for alle som ønsker kunnskap om hvordan virksomheter kan sikre langsiktig lønnsomhet i et stadig skiftende marked. 

Kurset kan gjennomføres enkeltvis eller inngå som del av Grunnutdanning i ledelse.

Opptakskrav

Som hovedregel må du ha generell studiekompetanse.  

Er du 25 år eller eldre i opptaksåret, kan du også søke på bakgrunn av realkompetanse.  

Ta kurset alene eller som en del av en grad

Kurset gir verdifull kunnskap i seg selv, men det kan også inngå som en del av en Bachelor of Management. Dette kurset kan også gjennomføres på nett.

Hvis du vil, kan du derfor ta flere kurs senere og bygge en hel bachelorgrad.  

Har du høyere utdanning fra tidligere, kan du finne ut om det kan godkjennes som en del av graden her.

Gjennomføring og kursinnhold

Kurset gjennomføres over ett semester med to heldagssamlinger på campus. Kurset gjennomføres som en kombinasjon av fysiske samlinger på campus og læringsaktiviteter på BIs digitale læringsplattform. Undervisningsformen er variert med vekt på å koble teori og praksis gjennom eksempler, case og erfaringsutveksling. 

Eksamen - kurset avsluttes med en tre timers individuell eksamen. 

Pensum - blir tilgjengelig i studentportalen etter at du er tatt opp på kurset.

Språk - kurset foregår på norsk, men enkelte ressurser og litteratur kan være på engelsk.

 

Samlinger

Oslo - høst 2025
1. samling: 28. - 29. august
2. samling: 30. - 31. oktober

Bergen - høst 2025
1. samling: 2. - 3. september
2. samling: 23. - 24. oktober

Stavanger - høst 2025
1. samling: 25. - 26. september
2. samling: 13. - 14. november

Trondheim - høst 2025
1. samling: 29. - 30. september
2. samling: 3. - 4. november

Vi tar forbehold ved endringer i timeplanen.

Forelesere

Morten har bred industrierfaring og har bl.a. bakgrunn som leder og konsulent innen markedsføring og markedskommunikasjon.

Knutsen har en MSc in Business fra Universitetet i Agder og har selv tatt en Executive Master of Management på BI.  

Håvard spesialiserer seg i kvantitativ markedsføring, maskinlæring og anvendt statistikk, i tillegg underviser han i markedsføring og statistikk, med flere års erfaring som foreleser og forsker. 

Forventet tidsbruk

Alle våre kurs er lagt opp slik at de skal kunne kombineres med jobb og familie, men noe tid må du regne med å sette av.  

Hvor mye tid studenter bruker på kurset er veldig individuelt. Du kommer til å bruke fire fulle arbeidsdager på samlinger totalt. Lesing av pensum krever også litt tid, men dette arbeidet styrer du selv og du kan organisere det slik at det passer hverdagen og livet ellers.

Studieavgift

Høst 2025: 21 500 kr per studieår.

Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.

Studieavgiften faktureres per semester og justeres årlig i takt med prisutviklingen. Den dekker deltakelse i forelesninger og ordinær eksamensavgift.

Utgifter til pensum, undervisningsmateriell, studieturer og reise/opphold ved samlinger kommer i tillegg.

Les mer om studieavgiften.

Vil du vite mer? 

Vi arrangerer jevnlig informasjonswebinarer du kan delta på. Der møter du en veileder, og du får mulighet til å stille spørsmål.

Se lignende kurs

Ikke helt kurset for deg? Vi har flere kurs innen samme fagområde - alt fra korte kurs og nettbaserte kurs til deltidsstudier på bachelornivå. 

 

Se lignende kurs