Markedsføringsledelse og strategi
Lær hvordan bedrifter tiltrekker seg og beholder verdifulle kunder, utvikler sterke merkevarer, og skaper en strategisk markedsplan som sikrer virksomhetens langsiktige mål.
Dette lærer du:
- Hvordan utarbeide en strategisk markedsplan som sikrer virksomhetens langsiktige mål.
- Analysere markeder, konkurrenter og kunder for å utvikle effektive strategiske tiltak.
- Forstå hvordan hele organisasjonen bidrar i markedsarbeidet med å skaffe nye kunder, bevare eksisterende kunder og utvikle mer verdifulle kunderelasjoner.
I et marked i stadig endring må virksomheter analysere markedet, konkurrenter, kunder og effekten av markedstiltak. Det er avgjørende for å utvikle strategier som sikrer langsiktig suksess og tilpasning til både nåværende og fremtidig kundebehov.
Dette kurset gir deg kunnskapen du trenger for å kunne utvikle og implementere en strategisk markedsplan. Kurset gjør deg bedre rustet til å identifisere hvordan virksomheter kan videreutvikle sine unike ressurser knyttet til markedet, som for eksempel kunderelasjoner, merkevarer og distribusjonspartnerskap.
Du får også innsikt i sentrale økonomiske begreper og sammenhenger som er nødvendige for strategiarbeid, slik at du kan utvikle strategier som fremmer lønnsomhet og langsiktig levedyktighet.
Hvem er kurset for?
Kurset er relevant for alle som ønsker kunnskap om hvordan virksomheter kan sikre langsiktig lønnsomhet i et stadig skiftende marked.
Kurset kan gjennomføres enkeltvis eller inngå som del av Grunnutdanning i ledelse.
Opptakskrav
Som hovedregel må du ha generell studiekompetanse.
Er du 25 år eller eldre i opptaksåret, kan du også søke på bakgrunn av realkompetanse.
Ta kurset alene eller som en del av en grad
Kurset gir verdifull kunnskap i seg selv, men det kan også inngå som en del av en Bachelor of Management.
Hvis du vil, kan du derfor ta flere kurs senere og bygge en hel bachelorgrad.
Har du høyere utdanning fra tidligere, kan du finne ut om det kan godkjennes som en del av graden her.
Gjennomføring og kursinnhold
Kurset gjennomføres over ett semester med to heldagssamlinger på campus. Kurset gjennomføres som en kombinasjon av fysiske samlinger på campus og læringsaktiviteter på BIs digitale læringsplattform. Undervisningsformen er variert med vekt på å koble teori og praksis gjennom eksempler, case og erfaringsutveksling.
Eksamen - kurset avsluttes med en tre timers individuell eksamen.
Pensum - blir tilgjengelig i studentportalen etter at du er tatt opp på kurset.
Språk - kurset foregår på norsk, men enkelte ressurser og litteratur kan være på engelsk.
Samlinger og webinarer
Samlingsdatoer for høstsemesteret 2025 er ikke fastsatt. De publiseres her så snart de er klare.
Forelesere
Forventet tidsbruk
Alle våre kurs er lagt opp slik at de skal kunne kombineres med jobb og familie, men noe tid må du regne med å sette av.
Hvor mye tid studenter bruker på kurset er veldig individuelt. Du kommer til å bruke fire fulle arbeidsdager på samlinger totalt. Lesing av pensum krever også litt tid, men dette arbeidet styrer du selv og du kan organisere det slik at det passer hverdagen og livet ellers.
Finansiering og fakturering
Studiet er godkjent for støtte fra Statens lånekasse. Studieavgiften for kurs faktureres som regel rett etter studiestart.
Vil du vite mer?
Vi arrangerer jevnlig informasjonswebinarer du kan delta på. Der møter du en veileder, og du får mulighet til å stille spørsmål.
Se lignende kurs
Ikke helt kurset for deg? Vi har flere kurs innen samme fagområde - alt fra korte kurs og nettbaserte kurs til deltidsstudier på bachelornivå.