-
Kurs masternivå

Samtidsinnsikt –
forstå tiden du lever i

Dette masterkurset gir deg en solid forståelse av samfunnstrender og sosiale prosesser, samt innsikt i drivkrefter og dynamikker som påvirker beslutninger, preferanser, holdninger og atferd.

Dette lærer du:

  • Innsikt i samtidssamfunnets kompleksitet og de særtrekk som preger dagens konsumenter og aktører innenfor kultur, politikk og samfunnsliv.
  • Evne til kritisk refleksjon, analyse og argumentasjon rundt samfunns og kulturutvikling, forbrukeratferd, trender og sentrale drivkrefter for endring.
  • Fordypet forståelse av digitaliseringens og sosiale mediers rolle, samt hvordan makt og teknologikappløpet påvirker globalisering i det moderne samfunnet.


Samfunn og kultur er i stadig utvikling. I dette kurset får du en vitenskapelig forankret forståelse av dominerende trender og sosiale prosesser som gir deg verdifull innsikt i hvordan man effektivt kan lede mennesker, bedrifter og bygge sterke merkevarer i et samfunn preget av vekst og innovasjon.

Videre får du grundig kjennskap til kvalitative metoder og verktøy for å analysere trender og sosial endring, samt praktisk erfaring med empiriske data gjennom relevante databaser og analyseverktøy.

Opptakskrav

For å ta dette kurset må du

  • ha fylt 25 år
  • ha fullført en bachelorgrad  
  • ha fire års arbeidserfaring i full stilling (tre år dersom du har en fullført mastergrad fra før) 

Les mer om opptakskravene på masternivå

Ta kurset alene eller som del av en grad

Dette kurset kan inngå som en del av en Executive Master of Management.

Hvis du vil, kan du derfor ta flere kurs senere og bygge en hel mastergrad.  
Dette kurset gir 15 studiepoeng, en executive master består av 90 studiepoeng. Sammensetningen av kurs bestemmer du selv, basert på hva du vil lære og hva du skal bruke kunnskapen til.

Samlinger og kursinnhold

Kurset består av to fysiske samlinger over ett semester. Samlingene varer i tre dager og foregår på campus Oslo i Nydalen på dagtid. 
 
Pensum blir tilgjengelig så snart man er tatt opp til kurset.  

Eksamen består av en prosjektoppgave (60% av totalkarakteren) og en mappeevaluering (40% av totalkarakteren). Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.

Samlinger høst 2025

  • 1. samling: 17. - 19. september
  • 2. samling: 12. - 14. november

Kursets innhold

Forventet tidsbruk

Alle våre kurs er lagt opp slik at de skal kunne kombineres med jobb og familie, men noe tid må du regne med å sette av.  

Du kommer til å bruke totalt seks arbeidsdager på samlinger. Du må også sette av tid til å lese pensum og skrive prosjektoppgave. Hvor mye tid studentene bruker på dette er veldig individuelt, og dette er noe du i stor grad kan tilpasse livet ellers. 

Fagansvarlige

Kolnar har skrevet tre monografier/bøker hvor han analyserer trender og bevegelser i samtidssamfunnet, med fokus på forbruk, begjær, media, kjønn og identitet.

Knudsen er forfatter og har deltatt i forskningsprosjektet "Identitet og merkevarebygging" sammen med Kolnar, der han utforsker markedsføringsstrategier og omdømmemålinger ved å samarbeide med ledende byråer både lokalt og internasjonalt.

Studieavgift

Høst 2025: 54 000 kr per studieår.

Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.

Studieavgiften faktureres per semester og justeres årlig i takt med prisutviklingen. Den dekker deltakelse i forelesninger og ordinær eksamensavgift.

Utgifter til pensum, undervisningsmateriell, studieturer og reise/opphold ved samlinger kommer i tillegg.

Andre priser gjelder for studenter fra land utenfor EU/EØS og Sveits. Enkelte unntak og variasjoner kan forekomme.

Les mer om studieavgiften.

Vil du vite mer?

Vi arrangerer jevnlig informasjonswebinarer du kan delta på. Der møter du en veileder, og du får mulighet til å stille spørsmål.

Se lignende kurs

Ikke helt kurset for deg? Vi har flere kurs innen samme fagområde - 
alt fra korte kurs til deltidsstudier på masternivå.

Se lignende kurs