Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen
God pedagogisk ledelse er en viktig faktor for å utvikle og sikre at barnehagen holder høy kvalitet som er til det beste for barns trivsel og utvikling.
Dette lærer du:
- Barnehagens læringsmiljø og hvordan sørge for et godt psykososialt miljø for barns beste.
- Tidlig innsats og barnehagens samfunnsoppdrag.
- Endring og utvikling av egen barnehage gjennom personalutvikling og etablering av god organisasjonskultur.
- Systematisk observasjon av kvalitet.
- Barnehagebasert kompetanseutvikling: veiledning og samtaleferdigheter.
- Ledelsesutvikling, roller og oppgaver.
- Verdibasert og autentisk ledelse og ledertrening
Handelshøyskolen BI er valgt ut for å levere videreutdanning for barnehagelærere – Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen.
Hovedmålet med videreutdanningen er å gi den enkelte barnehagelærer innsikt, kunnskap og verktøy som kreves for å møte utfordringene og mulighetene, som er knyttet til pedagogisk ledelse i komplekse organisasjoner som barnehagen er, i tråd med lovverk og rammeplanens verdigrunnlag.
Dette innebærer blant annet hvordan man best mulig leder en personalgruppe med ulik faglig bakgrunn og kompetanse og å skape et godt læringsmiljø med de utfordringer og muligheter ulik organisering mellom barnehagene, barnehager med et stort mangfold knyttet til etnisitet, kultur, utfordrende atferd og språkferdigheter..
Barnehagelærerne og en god pedagogisk ledelse er en viktig faktor for å utvikle og sikre at avdelingen holder høy kvalitet som er til det beste for barns trivsel og utvikling. For å mestre disse oppgavene er det nødvendig at man har ledere som er trygge i sin rolle, som drifter barnehager med høy kvalitet og opptrer profesjonelt i møtet med de ulike krav de stilles overfor.
En viktig oppgave for lederne i barnehagene i årene som kommer vil være å igangsette og opprettholde systematisk fagutvikling både i egen avdeling, og i hele barnehagen for å sikre at kvaliteten på tilbudet er høy. Det kreves derfor også i større grad et godt samarbeid med andre instanser rundt barna, men også etableringen av et tillittsbasert forhold til barnehagebarnas foreldre.
Hvem er kurset for
Dette kurset er for barnehagelærere, pedagogiske ledere og styrere.
Opptakskrav
For å ta dette kurset må du
- ha fylt 25 år
- ha fullført en bachelorgrad
- ha fire års arbeidserfaring i full stilling (tre år dersom du har en fullført mastergrad fra før)
Les mer om opptakskravene på masternivå.
I tillegg til de generelle opptakskravene, må du dokumentere at du:
- har fullført og bestått barnehagelærerutdanning eller tilsvarende program.
- er ansatt i en barnehage som barnehagelærer, pedagogisk leder, styrer eller tilsvarende. Attest fra inneværende år må legges ved søknaden.
Ta kurset alene eller som del av en grad
Dette kurset er en del av vår Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse.
Kurset kan også inngå i en Executive Master of Management-grad. Hvis du vil, kan du derfor ta flere kurs senere og bygge en hel mastergrad. Dette kurset gir 30 studiepoeng, en executive master består av 90 studiepoeng. Sammensetningen av kurs bestemmer du selv, basert på hva du vil lære og hva du skal bruke kunnskapen til.
Samlinger og kursinnhold
Kurset består av seks samlinger over to semestre. Samlingene foregår på campus Oslo i Nydalen.
Datoer for hver samling vil bli tilsendt når du har blitt tatt opp som student.
Pensum blir tilgjengelig så snart man er tatt opp til kurset.
Eksamen består av en prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren og en individuell 72 timers hjemmeeksamen som teller 40%. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.
Samlinger
-
- Barnehagens samfunnsoppdrag i tråd med Rammeplanens intensjoner
- Hva viser forskning om hva som gir gode resultater i barnehagen?
- Globale trender og kunnskapsutvikling om barnehagen
- Hvordan ledes og drives de beste barnehagene?
- Analyse av egen barnehage/avdeling/utviklingsarbeid
- Kvalitetsforståelse, pedagogisk dokumentasjon og systematiske observasjon av kvalitet på egen avdeling
-
- Tidlig innsats, utvikling, læring i barnehagen, utjevne sosiale forskjeller
- Barnehagen som forebyggende arena
- Samspill med foreldre og andre aktører sett i relasjon til barns utvikling, trivsel og inkludering
- De vanskelige samtalene
-
- Relasjonsledelse og hvordan utvikle avdelingens praksis
- Organisasjonskultur for utvikling av en lærende organisasjon
- Personalutvikling, motivasjon og veiledning av medarbeidere, lojalitet og tillit
- Betingelser for å lære av egen praksis
- Profesjonell kommunikasjon, samarbeid, relasjon og kommunikasjon, samtaler og veiledning av foreldre og kollegaer
-
- Hvordan utvikle avdelingens praksis
- Veiledning i personalgruppen
- Pedagogisk leders dobbeltrolle; veileder for barns og ansattes utvikling
- Veiledning i praksis
- Introduksjon til internasjonale observasjonsverktøy av barnehagekvalitet
-
- Ulike måter å utøve lederskap på
- Hva er effektiv ledelse? Ledertrekk, lederstil, ferdigheter, premisser og perspektiver
- Lederrollen, rolleforståelse
- Ledelse av endringsprosesser
- Påvirkning og endring av organisasjonskultur.
-
- Meg som leder
- Makt, påvirkning, ferdighetstrening
- Trene refleksjonsevnene, bevissthet, ferdigheter og holdninger til å utføre et bevisst lederskap for sine medarbeidere
Fagansvarlig
Ingrid Midteide Løkken er fagansvarlig på dette programmet. Ingrid arbeider ved institutt for Kommunikasjon og kultur på BI, og har i tillegg en bistilling på Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning. Hun forsker og underviser på temaer som ledelse, kompetanseutvikling og veiledning. I tillegg arbeider hun med temaer som psykososialt barnehagemiljø, foreldresamarbeid samt optimistiske og lærende tankesett.
Ingrid har bidratt med publisering av vitenskapelige artikler og fagbøker på barnehagefeltet. Ingrid tok sin doktorgrad i Gode Barnehager for barn i Norge (GoBaN) prosjektet hvor hun undersøkte forholdet mellom relasjonskvalitet og barns sosial-emosjonell kompetanse. Hun har også vært postdoktor i prosjektet Sensory books- Coming back to our senses to transform children’s digital reading, hvor hun undersøkte digitale bøker med duft og betydningen disse har for barns språk og engasjement.
Ingrid har tidligere arbeidet på barnehagelærerutdanningen og hun har flere års erfaring fra barnehage som pedagogisk leder, styrer og assistent.
Forelesere
Strategien "Kompetanse for framtidens barnehage"
Videreutdanningen inngår som et av kompetanseutviklingstiltakene i regjeringens «Kompetanse for fremtidens barnehage» - Revidert strategi for kompetanse og rekruttering 2023–2025.
Slik søker du
Du søker direkte til BI via Søk nå-knappen, og studieavgiften dekkes av Utdanningsdirektoratet.
Viktige datoer i 2025:
- Fra 1. februar kan man søke på studiet direkte til BI. Søknadsfrist er 1. april. Dersom klassene ikke fylles opp, vil det være løpende opptak etter denne perioden.
- Fra 1. februar kan barnehagelærere søke om tilretteleggingsmidler via Udir sitt søknadssystem. Søknadsfristen er 1. mars.
Du må kunne legge ved CV, og arbeidserfaring må dokumenteres med arbeidsattest som må være datert inneværende år og inneholde nåværende stillingstittel. Se opptakskravene til kurset før du søker.
Dersom du har vitnemål på annet språk enn skandinavisk eller engelsk må det, i tillegg til originalvitnemål, også være med oversettelse gjort av offentlig godkjent translatør, tolketjeneste eller oversettelsesbyrå.
Tre hovedelementene utgjør den røde tråden i vårt tilbud
For å sikre at disse målene om økt kvalitet nås, og at utdanningen får konkrete effekter på barnehagelærerens daglige arbeid og deres barnehager, er det særlig planlagt tre ulike aktivitetstyper for deltagerne.
1) Samlinger med faglig påfyll, samt arbeid og refleksjon i læringsgrupper med fasilitatorer som knytter teori og praksis sammen.
2) Utviklings- og strategiarbeid i form av småskrittsforbedringer som skal gjennomføres i egen barnehage som en del av prosjektoppgaven. Arbeidet med småskrittforbedringene legges frem på hver samling for å ansvarliggjøre studentene, og gir kontinuitet og aktivitet mellom samlingene. Dette ser vi som viktige elementer som samlet skal sikre overgangen fra forskning til endret praksis.
3) Det opprettes egne læringsgrupper. Formålet med gruppene er å skape et treffsted hvor man kan kommunisere med hverandre og skape gode faglige diskusjoner, refleksjon og co-learning.
Kvaliteten på opplæringen kan måles gjennom den overføringsverdi den har til barnehagene og hva som kommer til uttrykk som utvikling internt i hver barnehage. Arbeid med egen praksis vil derfor være et viktig element i dette programmet og kommer særlig til syne gjennom oppgavene studentene skal løse gjennom studieåret.
Finansiering
Kurset er del av utdanningsdirektoratet sitt studietilbud. Studieavgiften er derfor dekket av Utdanningsdirektoratet og er gratis for deltakerne. Lunsj er også inkludert under samlinger som foregår ved BIs studiesteder.
Utgifter til pensum, samt reise og opphold i forbindelse med samlinger må dekkes av deltakeren selv. Pensumlitteratur ligger normalt mellom kr. 3 000 og 6 000 kroner. Det finnes imidlertid tilretteleggingsmidler som barnehageeier får tildelt. Disse skal komme barnehagelæreren til gode, slik at de kan gjennomføre studiet på en god måte. Les mer om det her.
Vil du vite mer?
Ta kontakt med oss på info@bi.no dersom du har spørsmål.
Se lignende kurs
Ikke helt kurset for deg? Vi har flere kurs innen utdanningsledelse.