Markedsføringsledelse og strategi
Lær hvordan bedrifter tiltrekker og beholder verdifulle kunder, bygger sterke merkevarer og utvikler strategiske markedsplaner som sikrer langsiktige mål.
Dette lærer du:
- Hvordan utarbeide en strategisk markedsplan som sikrer virksomhetens langsiktige mål.
- Analysere markeder, konkurrenter og kunder for å utvikle effektive strategiske tiltak.
- Forstå hvordan hele organisasjonen bidrar i markedsarbeidet med å skaffe nye kunder, bevare eksisterende kunder og utvikle mer verdifulle kunderelasjoner.
I et marked i stadig endring må virksomheter analysere markedet, konkurrenter, kunder og effekten av markedstiltak. Det er avgjørende for å utvikle strategier som sikrer langsiktig suksess og tilpasning til både nåværende og fremtidig kundebehov.
Dette kurset gir deg kunnskapen du trenger for å kunne utvikle og implementere en strategisk markedsplan. Kurset gjør deg bedre rustet til å identifisere hvordan virksomheter kan videreutvikle sine unike ressurser knyttet til markedet, som for eksempel kunderelasjoner, merkevarer og distribusjonspartnerskap.
Du får også innsikt i sentrale økonomiske begreper og sammenhenger som er nødvendige for strategiarbeid, slik at du kan utvikle strategier som fremmer lønnsomhet og langsiktig levedyktighet.
Kurset er relevant for alle som ønsker kunnskap om hvordan virksomheter kan sikre langsiktig lønnsomhet i et stadig skiftende marked.
Hvem kan ta kurset?
For å ta et bachelorkurs må du som hovedregel ha generell studiekompetanse. Har du ikke det, kan du likevel søke på bakgrunn av realkompetanse dersom du er 25 år eller eldre i opptaksåret.
Ta kurset alene eller som en del av en grad
Dette kurset gir verdifull kunnskap i seg selv, men det gir også formell kompetanse.
Kurset gir 7,5 studiepoeng som kan inngå i en bachelorgrad.
Praktisk informasjon og gjennomføring
Undervisningen består av webinarer, totalt 8-12 i løpet av et semester. I vårsemesteret er første webinar i uke 3, på høsten starter de i uke 34.
Webinarene:
- Varer 1-2 timer.
- Settes normalt opp en gang i uka eller annenhver uke.
- Gjennomføres alltid mellom 17 og 21 mandag til torsdag.
I tillegg til webinarene består nettkursene av ulike læringsaktiviteter, som f.eks. digitale selvtester, temavideoer, oppgaver, diskusjonsgrupper, caser og lignende.
Eksamen består av en individuell 3 timers skriftlig skoleeksamen som teller 100%.
Pensum blir tilgjengelig i studentportalen etter at du er tatt opp på kurset.
På nett eller i klasserom
Dette kurset kan også tas på campus i Stavanger på dagtid. Da er kurset litt annerledes lagt opp, fordi du følger du undervisningen sammen med heltids bachelorstudenter. Vil du heller det, kan du velge Stavanger som studiested når du søker.
Kursinnhold
- Grunnleggende strategiske begreper og teorier
- Analyse av markeder og kunder
- Strategisk ledelse av kunde- og produktportefølje og merkevarer
- Strategisk markedsplanlegging og markedsplan
Foreleser
Tidsbruk
Alle våre kurs er lagt opp slik at de skal kunne kombineres med jobb og familie, men noe tid må du regne med å sette av.
Hvor mye tid de forskjellige deltakerne bruker på kursene er veldig individuelt. Undervisningen skjer til faste tider, men er lagt til ettermiddager og spredt utover slik at det skal kunne kombineres med livet ellers. Tiden du skal bruke til å lese pensum og gjøre andre læringsaktiviteter, kan du i stor grad bestemme over selv ut ifra hva som passer for deg og din hverdag.
Finansiering og fakturering
Studiet er godkjent for støtte fra Statens lånekasse. Studieavgiften faktureres normalt rett etter studiestart.
Vil du vite mer?
Vi arrangerer jevnlig informasjonswebinarer du kan delta på. Der vil du treffe en veileder og få svar på det du måtte lure på.
Se lignende kurs
Ikke helt kurset for deg? Vi har flere nettkurs innen samme fagområde.