Markedskommunikasjon
Med et medielandskap i dramatisk endring står virksomheter overfor nye utfordringer, når det gjelder å nå frem til- og bygge relasjoner til sine målgrupper. Dette kurset gir deg verktøy for å mestre moderne markedskommunikasjon.
Hvorfor markedskommunikasjon?
Kommunikasjon er hjertet i de fleste organisasjoner. Med et medielandskap i endring står virksomheter overfor nye utfordringer når det gjelder å nå frem til og bygge relasjoner til sine målgrupper. Derfor er det viktigere enn noen gang at den som planlegger dagens og fremtidens markedskommunikasjon har en helhetlig forståelse av kommunikasjonen som sikrer et godt samspill mellom markeds- og kommunikasjonsaktivitetene.
Etter endt kurs skal du kunne anvende relevant kommunikasjonsteori for å bidra til at virksomheten når sine kommunikasjonsmål, kunne redegjøre for de ulike mediekanalenes egenart og særtrekk, og identifisere hvilke mediekanaler og kombinasjoner av kontaktpunkter som når målgruppen best mulig, samt kunne bidra i arbeidet med planlegging, gjennomføring og måling av virksomhetens kommunikasjonsprosesser.
Emneoversikt
- Grunnleggende innføring i kommunikasjonsteori
- Målgruppevalg; kartlegge og forstå virksomhetens interessenter
- Kommunikasjonsstrategi, budskapsutvikling og planlegging
- Markedskommunikasjonsverktøy
- Mediekanaler, særtrekk, egenskaper og samspill av kanaler
- Effektmåling og analyse av kommunikasjonsaktiviteter.
Hvem passer kurset for?
Dette kurset passer for deg som planlegger, eller sikter mot å planlegge dagens og fremtidens markedskommunikasjon, og som har behov for en helhetlig forståelse av kommunikasjonen som sikrer et godt samspill mellom markeds- og kommunikasjonsaktivitetene.
Praktisk informasjon
-
Dette høyskolekurset er på 7,5 studiepoeng. Kurset kan brukes som frie studiepoeng i en Bachelor of Management. Kurset er ikke lenger obligatorisk for Bachelor i Markedsføringsledelse, og gjennomføres for siste gang høsten 2021. Eksamensgjennomføring vil bli avholdt hvert semester til og med høsten 2022.
I kursets gjennomføring som nettstudium vil foreleser, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kursgjennomføring, med kombinasjon av ulike læringsaktiviteter og digitale elementer på læringsplattformen. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt.
De fleste kurs gjennomfører webinarer ukentlig eller annenhver uke, med 1 - 2 timer per webinar. Webinarer gjennomføres normalt i tidsrommet kl. 17.00 - 21.00 på ukedagene mandag til torsdag.
Vær oppmerksom på at tidspunkter og hyppighet kan variere fra kurs til kurs.
-
Generell studiekompetanse gir deg opptak til dette kurset.
-
Det stilles ingen krav til forkunnskaper ut over opptakskravene.
-
Kurset avsluttes med en tre timers individuell skriftlig eksamen.
-
Undervisningsspråket er på norsk. Engelskspråkelige gjesteforelesere kan forekomme.
Pensumlitteratur på engelsk forekommer.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Studieavgiften faktureres normalt i begynnelsen av hvert semester og gjelder for det aktuelle semesteret.
Faktura vil du finne under Min faktura inne på studentportalen etter kursstart.
-
- Cecilie Staude, høyskolelektor ved institutt for markedsføring
- Morten William Knudsen, høyskolelektor ved institutt for markedsføring.