Kvalitativ metode: Dypere innsikt
I dette kurset lærer du hvordan kvalitative forskningsprosesser skaper ny innsikt, kunnskap og verdi i forretningsverden.
Dette lærer du:
- Hvordan kvalitativ metode brukes til å utforske komplekse fenomener i organisasjoner, grupper, og hos enkelt mennesker.
- Innsikt i de ulike lagene i den kvalitative forskningsprosessen.
- Forskningsetiske hensyn og ansvar ved gjennomføring av kvalitative prosjekt.
- Hvordan designe ditt eget kvalitative prosjekt.
Dette kurset gir deg en bedre forståelse av kvalitativ metode, både som et kritisk blikk på og et verdifullt supplement til kvantitativ metode. Kurset utfordrer morgendagens arbeidstakere, nøkkelpersonell og ledere til å tenke nytt om hvordan vitenskap, kunnskap og verdiskaping henger sammen i økonomien.
Etter fullført kurs vil du kunne utarbeide en kvalitativ prosjektskisse basert på rapportmalen (ITMRoD), og utvikle en problemstilling med en tydelig rød tråd gjennom hele prosjektet.
Hvem kan ta kurset
For å ta et bachelorkurs må du som hovedregel ha generell studiekompetanse. Har du ikke det, kan du likevel søke på bakgrunn av realkompetanse dersom du er 25 år eller eldre i opptaksåret.
Dette kurset krever også at du har hatt et innføringskurs i samfunnsvitenskapelig metode eller tilsvarende.
Ta kurset alene eller som del av en grad
Dette kurset gir verdifull kunnskap i seg selv, men det gir også formell kompetanse.
Gjennomført kurs gir 7.5 studiepoeng.
Praktisk informasjon og gjennomføring
Kurset gjennomføres 100% digitalt og vil i hovedsak bestå av læringsaktiviteter som kan gjøres på egen tid. Dette er et nytt kurs som gjennomføres for første gang i høstsemesteret i 2025.
Undervisningen består hovedsakelig av digitale aktiviteter som kan gjennomføres i ditt eget tempo som støtter kontinuerlig læring, dette vil tilsvare ca. 65 timer. Det vil bli gjennomført webinarer samt digital seminarer, tilsvarende 20 timer. Det er også satt av tid for tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning, ca. 15 timer.
Eksamen består av en innlevering som teller 100% av karakteren, du jobber med den gjennom hele semesteret og kan gjennomføres individuelt eller i grupper opp til 3 personer.
Pensum blir tilgjengelig i studentportalen etter at du er tatt opp på kurset.
Kursinnhold
Prolog: Handelshøyskoler som institusjoner
- Endringskraft eller konserverende?
- Et utdatert kunnskapsgrunnlag og for snevert kunnskapssyn?
Del 1: Kvalitative metoder og handelshøyskoleutdanningen
- Forskjellen mellom kvalitative og kvantitative metoder
- Relevans av kvalitative metoder ved handelshøyskoler
- Anvende kvalitativ kunnskap: Ekspertisebegrepet
Del 2: Den kvalitative forskningsprosessen
- Vitenskapelige grunnsyn: Paradigmer og logikk
- Kvalitative forskningsstrategier
- Datainnsamling, utvalg, og forarbeid til dataanalyse
- Forskningsetikk
- Analyseteknikker
- Kvalitetskriterier for datainnsamling- og analyse
Del 3: Å tenke, å skrive, å formidle
- Rapportmalstrukturen
- Å skrive en kvalitativ prosjektskisse
Epilog: Et kvalitativt kunnskapssyn for å gjøre handelshøyskoler relevante og aktuelle
Forelesere
Tidsbruk
Alle våre kurs er lagt opp slik at de skal kunne kombineres med jobb og familie, men noe tid må du regne med å sette av.
Hvor mye tid de forskjellige deltakerne bruker på kursene er veldig individuelt. Tiden du skal bruke til å lese pensum og gjøre andre læringsaktiviteter, kan du i stor grad bestemme over selv ut ifra hva som passer for deg og din hverdag.
Dette kurset er utformet for å gi deg fleksibiliteten til å lære i eget tempo, når det passer deg.
Studieavgift
Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
Studieavgiften faktureres per semester og justeres årlig i takt med prisutviklingen. Den dekker deltakelse i forelesninger og ordinær eksamensavgift.
Utgifter til pensum, undervisningsmateriell, studieturer og reise/opphold ved samlinger kommer i tillegg.
Vil du vite mer?
Vi arrangerer jevnlig informasjonswebinarer du kan delta på. Der vil du treffe en veileder og få svar på det du måtte lure på.
Se lignende kurs
Ikke helt kurset for deg? Vi har flere nettkurs innen samme fagområde.