Markedsføring
I dette kurset vil du få en grundig innføring i markedsføringsfaget og lære hvordan markedsorienterte bedrifter utformer aktiviteter som tilfredsstiller behovene til en målgruppe.
Dette lærer du:
- Introduksjon til markedsføring.
- Marked- og konkurrentanalyse.
- Forbrukerpsykologi, segmentering, målgruppeutvelgelse og posisjonering.
- Markedsstrategi.
- Bærekraftig markedsføring.
Kurset tilbyr en grundig innføring i markedsføring, med særlig vekt på hvordan bedrifter kan identifisere og tilfredsstille kundenes behov. Det legger også vekt på bærekraftig forretningspraksis, der miljømessige, sosiale og økonomiske faktorer balanseres for å skape moderne forretningsmodeller.
En sentral del av kurset er en interaktiv bedriftssimulator, hvor du får lederansvar for en (fiktiv) bedrift og jobber med praktiske markedsføringsbeslutninger.
Etter fullført kurs vil du ha kompetanse til å utføre markeds- og kundeanalyser, samt anvende bærekraftsanalyser som beslutningsgrunnlag i markedsføringsarbeid. Du vil også ha ferdigheter i å utforme kreative og målrettede markedsføringsaktiviteter som engasjerer forbrukere og bygger sterke merkevarer.
Hvem kan ta kurset?
For å ta et bachelorkurs må du som hovedregel ha generell studiekompetanse. Har du ikke det, kan du likevel søke på bakgrunn av realkompetanse dersom du er 25 år eller eldre i opptaksåret.
Ta kurset alene eller som en del av en grad
Dette kurset gir verdifull kunnskap i seg selv, men det gir også formell kompetanse.
Kurset gir 7,5 studiepoeng som kan inngå i en bachelorgrad.
Praktisk informasjon og gjennomføring
Undervisningen består av webinarer, totalt 8-12 i løpet av et semester. I vårsemesteret er første webinar i uke 3, på høsten starter de i uke 34.
Webinarene:
- Varer 1-2 timer.
- Settes normalt opp en gang i uka eller annenhver uke.
- Gjennomføres alltid mellom 17 og 21 mandag til torsdag.
I tillegg til webinarene består nettkursene av ulike læringsaktiviteter, som f.eks. digitale selvtester, temavideoer, oppgaver, diskusjonsgrupper, caser og lignende.
Eksamen består av en prosjektoppgave som kan skrives individuelt eller i grupper på inntil fire personer. Eksamen leveres ut ved oppstart av kurset og skal leveres inn etter at kurset er avsluttet.
Pensum blir tilgjengelig i studentportalen etter at du er tatt opp på kurset.
Kursinnhold
- Markedsføring og bærekraft (ESG)
- Forretningsmodeller og hvordan miljømessige, sosiale og forretningsmessige faktorer påvirker bedrifter og markedet
- Markeds- og konkurrentanalyser
- Forbrukerpsykologi og kjøpsatferd
- Segmentering og målgruppevalg
- Vesentlighetsanalyse og interessentanalyse
- Markedsstrategi og posisjonering
- Merkevarebygging
- Produkt- og tjenesteutvikling
- Markedskommunikasjon
- Prisstrategier og kundeverdi
- Valg og bruk av markedsføringskanaler
Forelesere
Tidsbruk
Alle våre kurs er lagt opp slik at de skal kunne kombineres med jobb og familie, men noe tid må du regne med å sette av.
Hvor mye tid de forskjellige deltakerne bruker på kursene er veldig individuelt. Undervisningen skjer til faste tider, men er lagt til ettermiddager og spredt utover slik at det skal kunne kombineres med livet ellers. Tiden du skal bruke til å lese pensum og gjøre andre læringsaktiviteter, kan du i stor grad bestemme over selv ut ifra hva som passer for deg og din hverdag.
Studieavgift
Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
Studieavgiften faktureres per semester og justeres årlig i takt med prisutviklingen. Den dekker deltakelse i forelesninger og ordinær eksamensavgift.
Utgifter til pensum, undervisningsmateriell, studieturer og reise/opphold ved samlinger kommer i tillegg.
Vil du vite mer?
Vi arrangerer jevnlig informasjonswebinarer du kan delta på. Der vil du treffe en veileder og få svar på det du måtte lure på.
Se lignende kurs
Ikke helt kurset for deg? Vi har flere nettkurs innen samme fagområde.