Salgsledelse og personlig salg
Med denne fordypningen vil du lære hvordan strålende salgsledelse og personlig salg er nøkkelen til enhver bedrifts suksess, med ustoppelige krav til å se konkurransen i øynene og forandre seg med markedet.
Dette lærer du:
- Hvordan markedsendringer påvirker salgsledelse og salgsstyring – fra planlegging og rekruttering til motivasjon, coaching og belønning av selgere.
- Hvordan salgsprosesser bygges opp, hvordan bedrifter planlegger og gjennomfører innkjøp på B2B- og B2C-markeder.
- Hvordan gjennomføre en salgsprosess, utarbeide en komplett salgsplan, jobbe med nøkkelkunder og kommunisere profesjonelt gjennom presentasjonsteknikk og retorikk.
Dette kurset passer for deg som jobber eller ønsker å jobbe med salg, kundebehandling eller salgsledelse, og ønsker å utvikle både strategiske og praktiske ferdigheter i salgsarbeid. Kurset er relevant for både nye og erfarne selgere, salgsledere, og andre som ønsker å forstå salgsprosessen bedre.
Gjennom kurset lærer du hvordan salg som fagfelt henger sammen med verdiskaping, både for kunden og for virksomheten. Du får innsikt i hele salgsprosessen, og hvordan man tilpasser denne til ulike kunder og situasjoner. Spesielt vektlegges kommunikasjon og tillitsbygging i møte med kunder, samt hvordan man kan utvikle og vedlikeholde langsiktige kundeforhold.
Når kurset er ferdig, vil du kunne analysere og forbedre en virksomhets salgsinnsats, lede salgsteam og drive egne salgsprosser på en profesjonell og effektiv måte.
Opptakskrav
Som hovedregel må du ha generell studiekompetanse.
Er du 25 år eller eldre i opptaksåret, kan du også søke på bakgrunn av realkompetanse.
Ta kurset alene eller som del av en grad
Kurset gir verdifull kunnskap i seg selv, men det kan også inngå som en del av en Bachelor of Management.
Hvis du vil, kan du derfor ta flere kurs senere og bygge en hel bachelorgrad.
Har du høyere utdanning fra tidligere, kan du finne ut om det kan godkjennes som en del av graden her.
Gjennomføring og kursinnhold
Dette kurset kan tas på campus i Stavanger på dagtid. Kurset er samlingsbasert, og består av 80 kurstimer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, og gruppearbeid.
Du vil følge undervisningen sammen med heltids bachelorstudenter fra det treårige bachelorstudiet i økonomi og administrasjon eller i markedsføring.
Eksamen består av en prosjektoppgave som kan løses individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter.
Pensum blir tilgjengelig i studentportalen etter at du er tatt opp på kurset.
Språk - kurset foregår på norsk.
Foreleser
Forventet tidsbruk
Alle våre kurs er lagt opp slik at de skal kunne kombineres med jobb og familie, men noe tid må du regne med å sette av.
Hvor mye tid studenter bruker på kurset er veldig individuelt. Du kommer til å bruke fire fulle arbeidsdager på samlinger totalt. Lesing av pensum og skriving av prosjektoppgave krever også litt tid, men dette arbeidet styrer du selv og du kan organisere det slik at det passer hverdagen og livet ellers.
Video
I videoen under forteller førstelektor Gorm Kunøe om hvordan fordypningen Salgsledelse og personlig salg lærer studentene å utarbeide effektive salgsplaner for bedrifter og den viktige rollen selgere har i en bedrift. Tidligere student Kristian Elvestad forteller om hvordan fordypningen lærte han å gjennomføre kundemøter i hans jobb i dag.
Se en introduksjon av fordypningen
Studieavgift
Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
Studieavgiften faktureres per semester og justeres årlig i takt med prisutviklingen. Den dekker deltakelse i forelesninger og ordinær eksamensavgift.
Utgifter til pensum, undervisningsmateriell, studieturer og reise/opphold ved samlinger kommer i tillegg.
Se lignende kurs
Ikke helt kurset for deg? Vi har flere kurs innen samme fagområde - alt fra korte kurs og nettbaserte kurs til deltidsstudier på bachelornivå.