Markedsføring og kunderelasjoner
Få kunnskapen og verktøyene du trenger for å skape en solid merkevareidentitet, anvende effektive markedsføringsverktøy og bygge lønnsomme kunderelasjoner.
Dette lærer du:
- Merkevarebygging og posisjonering.
- Forstå og påvirke kundens atferd med bruk av relevante metoder, verktøy og teknologier.
- Hvordan bli en foretrukket leverandør og bygge lønnsomme kunderelasjoner.
- Bruk av digitale markedsføringsverktøy.
Hvordan bli kundens foretrukne valg som leverandør av produkter eller tjenester, samtidig som du utvikler relasjoner som er både lønnsomme og langvarige?
En dyktig markedsfører bør ha inngående kjennskap til hva som driver kundenes valg. Du må forstå hvordan man kan påvirke kundens adferd, og hvordan man kan bruke relevante verktøy og teknologier for å få til dette.
Fordypningen i Markedsføring og kunderelasjoner på 30 studiepoeng består av fire kurs som gir deg perspektiver, kunnskap og verktøy for å posisjonere bedriften og skape en sterk merkevareidentitet og bygge solide kunderelasjoner.
Denne fordypningen har en bred målgruppe. Det passer for deg som har en markedsføringsfunksjon i bedriften din, men også for deg som har salg og markedsføring som ett av flere ansvarsområder.
Fordypningen passer også for deg med tidligere utdanning innen markedsføring som ønsker en faglig oppdatering.
Opptakskrav
Som hovedregel må du ha generell studiekompetanse. Er du 25 år eller eldre i opptaksåret, kan du også søke på bakgrunn av realkompetanse.
Ta kurset alene eller som en del av en grad
Denne fordypningen gir verdifull kunnskap i seg selv, men den kan også inngå i en Bachelor of Management.
For å fullføre graden trenger man to slike fordypninger på 30 studiepoeng, i tillegg til obligatoriske kurs og frie studiepoeng.
Gjennomføring og kursinnhold
Undervisningen er 100% nettbasert og består av en variert blanding av direktesendte webinarer og andre læringsaktiviteter via læringsplattformen.
I undervisningen kobler vi teorien med praktiske eksempler, caser og erfaringsutveksling. På den måten blir både du og medstudentene dine en viktig del av læringen.
Eksamen er firedelt med en eksamen for hvert enkeltkurs: individuelle skriftlig eksamener og en åtte-timers skriftlig innlevering. Innleveringen kan gjennomføres i grupper på opptil tre studenter.
Pensum blir tilgjengelig i studentportalen etter at du er tatt opp på kurset.
Språk - Kursene gjennomføres på norsk med unntak av Digital tools and technologies in marketing, som undervises på engelsk.
Gjennomføring høst 2025
- Digital tools and technologies in marketing
- Merkevareledelse
Studiestart nettstudier: mandag 18. august 2025.
Kurs som inngår i fordypningen
-
7.5 studiepoeng. Nettbasert gjennomføring. Kurset undervises på engelsk.
Emneoversikt
- Digital markedsføring
- Databehandling og relasjonsdatabaser i markedsføring
- Web-teknologi og sporing
- Søk og søkemotoroptimalisering
- Algoritmer, maskinlæring og data-drevne beslutninger
- Programmatisk markedsføring og performance marketing
- Inbound markedsføring
Målet med dette kurset er å skape en forståelse for digital markedsføring ved å utforske relevante verktøy og teknologier, slik som Google Analytics, Google Ads, Meta Business Suite, Salesforce og HubSpot.
Vi vil utforske hvordan digitale verktøy, som CRM-software, kan brukes strategisk for å styrke kundeforhold. Kurset gir deg også kompetanse til å evaluere og optimalisere digital markedsføring.
Etter fullført kurs vil du ha solid innsikt i teknologiene som benyttes i markedsføring. Du vil også være i stand til å anbefale hvordan bedriften bør utvikle sin digitale infrastruktur.
Dette kurset kan også gjennomføres som enkeltkurs uavhengig av fordypningen Markedsføring og kunderelasjoner, mer informasjon mer informasjon om digital tools and technologies in marketing her.
-
7.5 studiepoeng. Nettbasert gjennomføring.
Emneoversikt
- Merkekjennskap og merkekunnskap
- Merkeverdikjeden, verdifastsettelsesmetoder, merkevarepyramiden
- Merkeelementer
- Merkeutvidelser, arkitektur og porteføljestyring
- Merkekommunikasjon - målsetninger og planlegging
- Merkesamarbeid
Kurset gir deg innsikt i hvordan man kan bygge en sterk merkevare ved å fokusere på kundenes behov, ønsker og preferanser. Ved å ta hensyn til dette kan man utvikle en merkevare som blir sett på som attraktiv og pålitelig.
En merkevare er ikke bare resultatet av markedsføring, men noe som bygges opp av hele organisasjonen. Det handler om å posisjonere seg overfor en spesifikk målgruppe. I denne sammenheng legger kurset stor vekt på å forstå kundenes behov og verdiskapning for dem. Dette danner grunnlaget for strategiene i merkevareutviklingen.
Gjennom kurset lærer du hvordan man kan utvikle en vellykket merkevarestrategi som skiller seg ut fra konkurrentene og bygger langvarige relasjoner med kundene.
Dette kurset kan også gjennomføres som enkeltkurs uavhengig av fordypningen Markedsføring og kunderelasjoner, mer informasjon om merkevareledelse her.
-
7.5 studiepoeng. Nettbasert gjennomføring.
Emneoversikt
- Hva er bedriftsmarkedsføring?
- Verdi, verdiskaping og verdikapring i B2B markedsføring, salg og forhandlinger.
- Hvordan oppnå verdiskaping gjennom B2B markedsføring?
- Verdikapring og styringsproblemer i B2B relasjoner.
- B2B markedsføringsstrategi.
Dette kurset kombinerer temaene bedriftsmarkedsføring, salg og forhandlinger slik at de kan sees i sammenheng med hverandre.
Bedriftsmarkedsføring skiller seg fra konsumentmarkedsføring på flere måter, blant annet at verdier ofte skapes i tett samarbeid med kundene, transaksjonene kan være store og kompliserte, og kunderelasjoner ofteer langvarige og styrt gjennom formelle kontrakter.
Dette kurset kan også gjennomføres som enkeltkurs uavhengig av fordypningen Markedsføring og kunderelasjoner, mer informasjon om bedriftsmarkedsføring, salg og forhandlinger her.
-
7.5 studiepoeng. Nettbasert gjennomføring.
Emneoversikt
- Segmentering og målgrupper
- Forbrukerens beslutningstaking
- Vanebaserte valg og nudging
- Motivasjon, følelser og rasjonalitet
- Teknologi, forbrukeratferd og etikk
- Bærekraftig forbruk
- Personlighet og innflytelse på atferd
- Persepsjon og sensorisk markedsføring
- Forbrukerlæring
- Forme og endre forbrukernes holdninger
- Sosial klasse, kultur og referansegrupper
Dette kurset gir deg en grundig innføring i dette feltet,og lærer deg å ha et kritisk blikk på hvordan kunnskapen om forbrukerpsykologi kan anvendes i praksis. Hovedfokuset vil være på de ulike faktorene som påvirker forbrukeratferd og hvordan markedsførere kan dra nytte av dette.
Tema som bærekraftig forbruk, teknologi, sosialpsykologi og atferdsøkonomi er sentralt. Du vil også lære hvordan du anvender forbrukerdata for bedre kundeinnsikt i markedsføringen. Kurset utforsker også behovet for varer og tjenester, samt beslutningsprosessen bak kjøp.
Dette kurset kan også gjennomføres som enkeltkurs uavhengig av fordypningen Markedsføring og kunderelasjoner, mer informasjon om forbrukerpsykologi her.
Fagansvarlige
Forventet tidsbruk
Alle våre kurs er lagt opp slik at de skal kunne kombineres med jobb og familie, men noe tid må du regne med å sette av.
Hvor mye tid studenter bruker på fordypningen er veldig individuelt. Du må sette av tid til webinarer og aktiviteter på læringsplattformen. Lesing av pensum, eksamensforberedelser og eksamen krever også tid, men dette arbeidet styrer du for det meste selv og du kan organisere det slik at det passer hverdagen og livet ellers.
Studieavgift
Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
Studieavgiften faktureres per semester og justeres årlig i takt med prisutviklingen. Den dekker deltakelse i forelesninger og ordinær eksamensavgift.
Utgifter til pensum, undervisningsmateriell, studieturer og reise/opphold ved samlinger kommer i tillegg.
Vil du vite mer?
Vi arrangerer jevnlig informasjonswebinarer du kan delta på. Der møter du en veileder, og du får mulighet til å stille spørsmål.
Se lignende kurs
Ikke helt kurset for deg? Vi har flere kurs innen samme fagområde.