Bedriftsutvikling for SMB
Denne fordypingen skal kvalifisere deg til å lede små og mellomstore bedrifter (SMB), og å jobbe som konsulent for SMB.
Hvorfor Bedriftsutvikling for SMB?
Fordypningen har en kopling til næringslivet og praktisk entreprenørskap. Kurset har som mål å kvalifisere studentene til ledelse av små og mellomstore bedrifter (SMB), samt til konsulentrettet arbeid overfor SMB. Dette innebærer at fagfordypningen har en kopling til næringslivet og praktisk entreprenørskap. Det anvendes cases med tilhørende diskusjoner slik at studentene skal finne arbeidsmåter der de har størst mulighet for å bidra til egen og andres læring. Du blir dermed ansvarlig for læreprosessene, sammen med tilretteleggerne for prosessene.
Emneoversikt
Utviklings- og etableringsfasen
- Rammebetingelser for virksomhet i Norge
- Innovasjon og entreprenørskap
- Utvikling av forretningsideer
- Forretningsmodellering og forretningsplanprosessen
- Fra forretningsplan til operativ virksomhet
- Ledelsesutfordringer i utviklings- og oppstartsfasen
Vekst og modningsfasen
- Utviklings av ledelses-, informasjons- og styringssystemer
- Samarbeid, allianser og nettverk
- Praktisk økonomistyring av SMB
- Styrefunksjoner i SMB
- Ledelse i vekstfase
Strategisk utvikling og fornyelse
- Kompetanse- og medarbeiderutvikling - HRM
- Strategisk ledelse og strategiske prosesser i en SMB
- Forretningsmodellering som prosess
- Innovasjons- og utviklingsprosesser
- Ledelse av utviklingsprosesser
Endringsprosesser og kriser
- Kriser og risikostyring
- Endring med metoder og verktøy for endring - omstilling
- Oppkjøpsprosesser, fusjoner og fisjoner
- Styret med styrets kontroll - og risikostyring
- Endringsledelse
Praktisk informasjon
-
Fordypningen er delt i to, et fordypningskurs på 15 studiepoeng som gjennomføres i høstsemesteret og en bacheloroppgave på 15 studiepoeng som gjennomføres i vårsemesteret. Totalt utgjør fordypningen 30 studiepoeng.
Undervisningen foregår i klasser med studenter fra det treårige bachelorstudiet i økonomi og administrasjon eller i markedsføring.
-
Kurset forutsetter 2 års høyskoleutdanning innen økonomi og administrasjon, markedsføring eller tilsvarende.
-
Grunnkurs i statistikk fra 1. år på bachelorstudiet, MET 3431 Statistikk eller MET 2920 Statistikk for økonomer.
-
Kurset avsluttes med prosjektoppgave som skal leveres ved slutten av høstsemesteret. Prosjektoppgaven kan løses individuelt eller i grupper på inntil tre studenter.
Temaet for prosjektoppgaven er utarbeidelse av en utviklingsplan med vekt på kritiske suksessfaktorer og risiko.
-
Undervisningsspråket er på norsk.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Studieavgiften faktureres normalt i begynnelsen av hvert semester og gjelder for det aktuelle semesteret.
Faktura vil du finne under Min faktura inne på studentportalen etter kursstart.
-
- Frode Solberg, høyskolelektor ved institutt for rettsvitenskap og styring.