Nasjonalt topplederprogram for kommune- og spesialisthelsetjenesten
Dette masterkurset skal sikre at toppledere i kommune- og spesialisthelsetjenesten skaper koordinerte helsetjenester for pasienter, uavhengig av organisasjon, nivå og finansiering.
Dette lærer du:
- Å analysere og gjennomføre strategiske endrings- og forbedringsprosjekter som kan bidra til å møte helsetjenestenes samfunnsmessige, teknologiske og kompetansemessige utfordringer.
- Strategisk ledelse, endringsledelse og ledelsesteori om hva som må til for å bidra til utvikling.
- Kommunikasjon og samhandling i lederrollen.
- Utviklingen i helsetjenesten og dens rammevilkår.
- Relevante metoder for å sette egen ledergruppe og støttefunksjoner i stand til å jobbe effektivt og målrettet.
- Nye organisasjonsformer som fremmer utvikling, effektivitet og samspill i helsetjenestene.
Helsetjenestene står overfor betydelige utfordringer og muligheter når det gjelder utviklingen og leveringen av pasientens helsetjeneste i lys av ny teknologi, ressursbegrensninger og økt organisatorisk kompleksitet. Dette setter nye krav til sektorens toppledere.
Kurset gir deg som toppleder styrket kompetanse til å lede strategisk utvikling på tvers av ulike tjenestenivåer, virksomheter, avdelinger og fagprofesjoner. Deltakerne vil tilegne seg forskningsbasert kunnskap og ferdigheter innen strategisk ledelse gjennom en kombinasjon av forelesninger, oppgaveløsning og praktisk trening, både individuelt og i gruppesetting.
Deltakerne vil utvikle evnen til å grundig analysere, konseptualisere, begrunne og implementere strategiske endrings- og forbedringsprosjekter. Disse prosjektene vil bidra konstruktivt til å takle de komplekse samfunnsmessige, teknologiske og kompetansemessige utfordringene som helsetjenesten står overfor.
Det er to parallelle læringsspor:
- 1. Lederutvikling (personlig lederskap) og
- 2. Organisasjons-, samfunns- og samhandlingsforståelse. Begge sporene inneholder en kombinasjon av forskningsbasert kunnskap og praktisk arbeid for utvikling av lederferdigheter og samtidig endring av virksomhet og samhandling.
I løpet av kurset vil deltagerne få møte en rekke anerkjent forskere og praktikere innenfor temaene som skal dekkes.
"Programmet har gitt meg tidsaktuelt faglig påfyll og økt forståelse for de komplekse problemstillingene helsevesenet står overfor. Det var svært nyttig for egen utvikling i lederrollen. Jeg har møtt mange flotte mennesker og utvidet nettverket mitt nasjonalt innen helsesektoren. Anbefales!"
Hvem er kurset for
Kurset er for toppledere med ansvar på strategisk nivå med personal- og økonomiansvar. Fra kommunehelsetjenesten er dette gjerne kommunalsjef, kommunedirektør eller helse- og omsorgssjef, mens det i spesialisthelsetjenesten er eksempelvis divisjonsdirektør, klinikkleder og avdelingsleder (med flere underliggende seksjoner).
Det tilbys 40 studieplasser for toppledere som kan delta på programmet hvert år. Studieplassene fordeles slik at 20 av deltakerne kommer fra kommunehelsetjenesten og 20 fra spesialisthelsetjenesten. Opptakskomiteen består av KS og de regionale helseforetakene og vil sammen med BI være involverte parter i utvelgelse av deltakere.
Det er en fordel om ledere som deltar kommer fra organisasjoner som har planer om prosjekter fremover som har nytteverdi for sektoren eller som har til hensikt å forbedre samhandlingen på tvers av primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten.
Deltakerne må ha et sterkt ønske om å gjennomføre hele kurset, samt være tilstede og delta aktivt på alle samlingene.
Opptakskrav
For å ta dette kurset må du:
- ha fylt 25 år
- ha fullført en bachelorgrad
- ha fire års arbeidserfaring i full stilling (tre år dersom du har en fullført mastergrad fra før)
Les mer om opptakskravene på masternivå.
I tillegg til de generelle opptakskravene, må du kunne dokumentere datert inneværende år at du
- har topplederstilling med ansvar på strategisk nivå med personal- og økonomiansvar i enten kommune- eller spesialisthelsetjenesten
Ta kurset alene eller som del av en grad
Dette kurset kan inngå som en del av en Executive Master of Management.
Hvis du vil, kan du derfor ta flere kurs senere og bygge en hel mastergrad.
Dette kurset gir 30 studiepoeng, en executive master består av 90 studiepoeng. Sammensetningen av kurs bestemmer du selv, basert på hva du vil lære og hva du skal bruke kunnskapen til.
Samlinger og kursinnhold
Kurset består av seks fysiske samlinger over to semestre. Hver samling varer i tre til fire hele dager. Samlingene vil hovedsakelig gjennomføres på campus Oslo i Nydalen. Samling 3 gjennomføres i utgangspunktet som en utenlandsmodul. Kurset starter i august/september og avsluttes med eksamen i mai/juni.
Vi tar forbehold om at endringer i timeplanen kan forekomme.
Pensum blir tilgjengelig så snart man er tatt opp til kurset.
Eksamen består av en prosjektoppgave i grupper (inntil 40 sider) som teller 60% av totalkarakteren og en individuell hjemmeeksamen (over 72 timer) som teller 40%.
Eksamen er relatert til strategiutvikling, organisering og samspill på tvers av tjenestenivå. Toppledere fra hhv. kommune- og spesialisthelsetjenesten vil gjennom kurset jobbe sammen i utviklingsprosjekter i team på fire, med henholdsvis to fra kommune- og to fra spesialisthelsetjenesten.
Utviklingsprosjektene gir erfaring med å benytte brukerorientering til å identifisere konkrete utfordringer. Gruppene skal, i samarbeid med ulike aktører fra sektoren, utvikle og teste mulige løsningsforslag basert på nyere forskning om samarbeidsorganisering og smidig utviklingsarbeid.
Utviklingsprosjektene presenteres for oppdragsgivere og interessenter på kursets siste samling.
Et utvalg av utviklingsprosjektene fra tidligere deltakere er presentert her for inspirasjon for andre i sektoren som skal arbeide med tilsvarende utfordringer.
Samlinger
-
Den første samlingen vil introdusere ulike perspektiver på pasientens helsetjeneste og behovet for bedre samspill. Vi introduserer deltagerne for hvordan prosessen for utviklingsprosjektene skal gjennomføres, og etablerer et topplederverksted for leder- og ledelsesutvikling, hvor deltakerne utforsker rollen som toppleder og reflekterer over egne utviklingsmål.
-
Den andre samlingen vil se på smidig, tverrfaglig og relasjonsbasert ledelse, med trening og refleksjon i grupper. Det vil presenteres modeller og analyseverktøy for verdiskapende organisering av tjenester, og det vil vektlegges samarbeidsfremmende organisering, inkludert grensearbeid, digitale plattformer og tjenester.
-
I den tredje samlingen vil vi drøfte innovasjonsledelse og tjenesteutvikling på toppledernivå i lys av forskning om strategisk ledelse og innovasjon. Du vil få praktisk trening i innovasjonsmetodikk. Vi vil også presentere og diskutere vesentlige teknologitrender og innovasjonsmuligheter. Samling tre gjennomføres i utlandet.
-
Denne samlingen vil se på finansieringssystemene i kommune- og spesialisthelsetjenesten, samt gi en introduksjon til tidlig metodevurdering og gevinstavtrykk. Temaer som digitalisering, endring og organisasjonskultur vil også være sentrale. I topplederverkstedene vil vi jobbe med ledelse og samspill i team, inkludert delegering og tverrfaglig samarbeid.
-
Du vil lære om modeller for ledelse av kvalitet, forbedring og implementering, som settes i sammenheng med forskrift for ledelse, kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet. Det faglige fokuset vil være på samarbeidsorganisering.
-
På siste samling vil du lære om lederkommunikasjon ved legitimering av endring for politikk, partnere, ledere og medarbeidere. Makt, påvirkning og beslutninger under usikkerhet er sentrale temaer. Oppdragsgiver, deltakernes ledere, og relevante interessenter inviteres til å høre på når alle prosjektteamene presenterer resultatet av sine arbeid med å utvikle strategier og tiltak for samarbeidsorganisering på tvers.
Fagansvarlige
Bjørn Erik er utdannet organisasjonssosiolog fra Universitetet i Oslo. Sammen med Vegard Kolbjørnsrud leder han topplederprogrammet for kommune- og spesialisthelsetjenesten. Videre leder han sammen med Thomas Hoholm Senter for helseledelse. I sin forskning er Bjørn Erik opptatt av temaer som tverrfaglig samarbeid, grensearbeid, innovasjon og endring av praksis, læring, bruk av ny teknologi og organisering. Hans doktorgrad er fra medisinsk fakultet UiO. Bjørn Erik er tilknyttet Warwick Business School som Honorary Associate Professor.
Avhandlingen handlet om utfordringer ved endring av praksis i helsevesenet. Han forsker på og underviser om temaer som organisering, samarbeid, utvikling og innføring av ny teknologi, innovasjon, grensearbeid, makt og læring. Han har blant annet publisert i Academy of Management Annals, Human Relations, Social Science and Medicine, Management Learning og Journal of Health Organization and Management. I tillegg har han vært medforfatter på flere medisinske publikasjoner, og han er spaltist for Dagens Medisin innenfor temaet organisasjon og ledelse. Mørk er også Honorary Associate Professor ved IKON Research Unit, Warwick Business School. Før han begynte på BI var han førsteamanuensis ved institutt for informatikk, UiO, og leder for den erfaringsbaserte masteren i IT og ledelse. I tillegg til sine akademiske roller, så har han en deltidsstilling som Associate Partner i EY. Han har jobbet der siden 2007, og vært med i over 70 prosjekter innenfor offentlig og privat sektor. Dette inkluderer flere prosjekter i helsevesenet. I mange av prosjektene har Bjørn Erik jobbet tett med toppledere og mellomledere.
Vegard er fagansvarlig for de digitaliseringsrelaterte kursene på BIs Executive MBA-program og underviser i strategi, organisering, innovasjon og endringsledelse. Vegard har master- og doktorgrad i strategisk ledelse fra Handelshøyskolen BI og lang erfaring som strategikonsulent.
Han har nylig publisert i tidsskrift som Harvard Business Review og Strategic Organization og forskningen hans har blitt dekket i bl.a. Forbes, Aftenposten, Dagens Næringsliv, NRK P1, og Kapital. I tillegg til sin akademiske erfaring har han mer enn ti års fartstid som strategikonsulent hvor han har ledet og bidratt i over tretti strategi-, forbedrings- og utviklingsprosjekter. Vegard har jobbet med flere titalls toppledergrupper for større private og offentlige virksomheter som forsker, konsulent og i undervisningssammenheng. Han har doktorgrad i strategisk ledelse fra Handelshøyskolen BI (2014). Doktorgradsprosjektet fokuserte på organisering og styring av samhandlingsnettverk bl.a. innen utvikling av nye medisiner mot tuberkulose og malaria. Vegard er tilknyttet Senter for helseledelse på Handelshøyskolen BI, har vært gjesteforsker ved UC Berkeley og har en deltidsstilling som seniorforsker i Accenture.
Andre faglige ressurser
Kværner er utdannet øre-nese-hals lege og har doktorgrad innenfor genetisk epidemiologi. Hun var i flere år professor ved institutt for helseledelse og helseøkonomi ved Universitetet i Oslo.
I tillegg til å bidra på Topplederprogrammet, så er hun klasseansvarlig, foreleser og veileder på den nasjonale lederutdanningen i primærhelsetjenesten.
Aanestad har publisert i en rekke internasjonale topptidsskrift innenfor områdene organisasjonsteori og informatikk. Hun har gjennom mange år vært interessert i temaer som strategisk teknologiledelse, ledelse av innovasjons- og omstillingsprosesser som går på tvers av profesjoner og tjenestenivå, og betydningen av pasient- og brukermedvirkning i innovasjonsprosesser.
Aanestad er også professor II ved Universitetet i Oslo, hvor hun arbeidet fra 1998 til 2019. Margunn har en periode arbeidet for Direktoratet for e-helse, og har lang erfaring med forskning fra både kommune- og spesialisthelsetjenesten. Hun har svært omfattende erfaring med veiledning på alle nivåer, og er en mye brukt foreleser, både innenfor akademia og praksisfeltet. Videre har hun vært med på å utvikle og gjennomføre studieprogram for ledere, inkludert erfaringsbasert master i IT og ledelse ved Universitetet i Oslo.
Slik søker du
Det er vesentlig at din deltakelse er forankret hos din leder, med forståelse for den tiden kurset krever og forventinger om videre utvikling etter endt studie.
Ledere fra kommuner
Før du kan søke på kurset trenger vi noe bakgrunnsinformasjon om deg. KS og de regionale helseforetakene vil sammen med BI være involverte parter i utvelgelse og opptaket av deltakerne til det nasjonale topplederprogrammet.
Frist for innsending av bakgrunnsskjema er 17. mars.
Etter utvelgelse, som skjer i perioden 24. mars - 4. april, vil aktuelle kandidater motta en søkerlenke for formell søknad til kurset. I den formelle søknaden ber vi deg laste opp en attest fra din leder hvor forståelse for tiden det krever å delta på kurset kommer frem samt forventninger til utvikling.
Ledere fra regionale helseforetak
Det er egne søknadsprosesser i de regionale helseforetakene. Ta kontakt med din nærmeste representant for å søke:
- Helse Sør-Øst: Jarle Henriksen (934 87 303 / jahenrik@helse-sorost.no)
- Helse Vest: June Glomsaker (922 44 644 / june.oddfrid.glomsaker@sus.no)
- Helse Midt-Norge RHF: Kari Rueslåtten (907 57 429 / kari.rueslatten@helse-midt.no)
- Helse Nord RHF: Knut Langeland (930 63 720 / knut.langeland@helse-nord.no)
Felles for den formelle søknaden
Aktuelle kandidater mottar en søkerlenke for formell søknad til kurset.
Husk å ha dette klart før du registrerer din søknad:
Komplett vitnemål på fullført bachelorgrad tilsvarende 180 studiepoeng, arbeidsattest som dokumenterer fire års arbeidserfaring fulltid og CV. Vennligst les gjennom opptakskravene før du registrerer søknaden din.
Oppdragsgivere
Forventet tidsbruk
Alle våre kurs er lagt opp slik at de skal kunne kombineres med jobb og familie, men noe tid må du regne med å sette av.
Du kommer til å bruke totalt 20 arbeidsdager på samlinger, og tre dager til hjemmeeksamen.
Du må også sette av tid til å lese pensum og skrive prosjektoppgave. Hvor mye tid studentene bruker på dette er veldig individuelt, og dette er noe du i stor grad kan tilpasse livet ellers.
"Programmet har styrket min forståelse av hvordan samspillet mellom kommune- og spesialisthelsetjenesten kan fremme en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste. Jeg har blitt mer bevisst på mulighetene og fått verktøy i strategisk ledelse for å utnytte mulighetsrommet målrettet og effektivt."
Finansiering
De regionale helseforetakene dekker studieavgiften, reise og opphold for deltakere fra spesialisthelsetjenesten. Hver enkelt deltaker fra kommunehelsetjenesten vil motta faktura for studieavgiften, og avtaler videre med egen arbeidsgiver om dekking av kostnad for studieavgift, reise og opphold i forbindelse med kurset.
Det må også regnes med kostnader til reise og opphold i forbindelse med ekstern samling.
Kommunene kan søke OU-midler på inntil kr. 35.000 til dekking av deler av studieavgiften. Søk ved å benytte skjema for OU-midler. Vær oppmerksom på bestemmelser for søknad om og tildeling av OU midler for din kommune.
Vil du vite mer?
Ta kontakt med oss på info@bi.no dersom du har spørsmål.