Helseledelse, kvalitet og utvikling
For å møte dagens helseutfordringer kreves bedre tjenestekvalitet, økt effektivitet og mer innovasjon. Kurset gir innsikt i ledelse i helsetjenesten og hvordan man bidrar til utvikling av medarbeidere, organisasjon og tjenester.
Hvorfor Helseledelse, kvalitet og utvikling
Programmet vil ta for seg hvordan man best mulig kan håndtere og bidra til endringsprosesser i helsesektoren. Vi utforsker betydningen av innovasjon og gir innsikt i hvordan lede eller delta aktivt i utviklingsprosesser. Samtidig vil man bli bevisst på hvordan man kan håndtere dilemmaer som oppstår i presset mellom ulike hensyn. Dette kan være dilemmaer mellom å ivareta medarbeidere samtidig som man skal møte kravet til effektivitet.
Temaer som blir gjennomgått inkluderer innsikt i lederrollen, effektiv ledelse, psykologisk trygghet og ledelse på tvers av kulturer og profesjonsidentiteter. Programmet vil gi kunnskap om ulike organisasjonsformer innen helsetjenester og hvordan både formell og uformell struktur påvirker adferden til de ansatte. Videre vil du være i stand til å håndtere sentrale aspekter av helsetjenesten, inkludert finansiering og helsepolitikk.
Emneoversikt
- Ledelse i helsetjenesten: Hva er spesielt med ledelse i helsetjenesten. Hvordan bygge tillit mellom leder og medarbeidere.
- Organisering og kulturer: Ulike former for organisering for å møte kravet til både effektivitet og innovasjon, og betydningen av profesjoner og ulike organisasjonskulturer.
- Utvikling og innovasjon: Hva er innovasjon og hvorfor er innovasjon viktig i helsesektoren?
- Kvalitet i helsetjenesten: Hva er kvalitet og hvordan måles kvalitet i helsesektoren? Hvordan lede og organisere for kvalitetsarbeid, avvikskultur og pasientmedvirkning?
- Innføring i helseøkonomi og lovgivning: Innføring i helseøkonomiske aspekter, hvordan styringsstrukturene ser ut og den grunnleggende helselovgivningen.
Hvem passer programmet for?
Dette programmet passer både for faglige og administrative ledere, og medarbeidere som ønsker å bli ledere i helsesektoren.
Praktisk informasjon
-
Dette bachelorprogrammet er på 30 studiepoeng. Det vil være 4 fysiske samlinger av 3 dager, supplert med 4 digitale 3-timers samlinger over to semestre.
Kurset har en variert undervisningsform med forelesninger, gruppearbeid, litteraturstudier, forberedelser til samlingene, oppgaveløsning og digitale læringsressurser.
-
Generell studiekompetanse dekker opptakskravene. Du kan også søke på bakgrunn av realkompetanse. Les mer om opptakskravene her.
-
Det stilles ingen krav til forkunnskaper ut over opptakskravene.
-
Programmet avsluttes med en 5-timers individuell skriftlig hjemmeeksamen som teller 40% første semester, og innlevering av en prosjektoppgave som teller 60% andre semester. Prosjektoppgaven kan skrives i gruppe på inntil 3 studenter. Begge eksamener må bestås for å få karakter i kurset.
-
Undervisningsspråket er på norsk. Engelskspråklige gjesteforelesere kan forekomme.
Pensumlitteratur på engelsk kan forekomme.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Studieavgiften faktureres normalt i begynnelsen av hvert semester og gjelder for det aktuelle semesteret.
Faktura vil du finne under Min faktura inne på studentportalen etter kursstart.
Forelesere
Nils-Otto Ørjasæter, Førstelektor ved Institutt for strategi og entreprenørskap.
Kristin Woll, Høyskolelektor II ved Institutt for strategi og entreprenørskap
Timeplan
Oslo: Gjennomføring høst 2024/vår 2025
1. samling: 02.09 - 04.09
Webinar: 3.10 og 18.10
2. samling: 18.11 - 20.11
3. samling: 20.01 - 22.01 2025
Webinar: 21.02 og 14.03
4. samling: 05.05 - 07.05
Vi tar forbehold om endringer i timeplanen.