Simon og Petter gjør stor suksess i utelivsbransjen
16. februar 2025Petter Hagberg og Simon Larsen møttes på entreprenørskapsstudiene på BI og startet The Tap Company. Det som startet som et studentprosjekt i kjelleren på BI, har nå vokst til en Gasellebedrift med kunder i Norge og utlandet.
Foto: The Tap Company
The Tap Company leverer service og tekniske løsninger for øl-, vin- og spritservering til utelivsbransjen. I tillegg til å ha utallige restauranter og barer på kundelisten, har de også store kunder som festivalene Palmesus, Tons of Rock og FOMA.
– Vi er stolte av å være en viktig del av verdikjeden for mange i bransjen. Vi har hjulpet mange aktører med å lykkes i utelivet, sier Simon.
Både Simon og Petter hadde erfaring fra utelivsbransjen før de etablerte selskapet sammen.
– Etter en konkurs med en bar på Sørenga fikk jeg tips om å studere entreprenørskap på BI, forteller Simon.
Der traff han Petter, som raskt så potensialet i et samarbeid. Etter å ha jobbet på en gruppeoppgave, bestemte de seg for å starte et selskap sammen. Allerede i andre semester var The Tap Company en realitet.
I dag driver de tre selskaper: ett for salg, ett for utleie og et tredje, Tap.it, som er et kontrollsystem for bedre datainnhenting hvor de ser store vekstmuligheter i tiden fremover.
For Tap.it-prosjektet fikk de som studenter tildelt en million kroner av forskingsrådets STUD-ENT-ordning i 2020.
Pandemi og oppstart
– Det å kombinere fulltidsstudier med å bygge en bedrift var krevende. Balansen mellom privatliv og arbeid var utfordrende, og da pandemien traff, ble situasjonen enda mer kompleks, sier Simon.
Utelivsbransjen stengte ned, og inntektene stoppet opp. Heldigvis var de fortsatt studenter, noe som ga dem økonomisk trygghet til å holde ut.
– På BI hadde vi lært å utnytte kriser. Vi utnyttet derfor den stille perioden under pandemien til å banke på dører og bygge relasjoner i bransjen, sier Petter.
Som et resultat av dette fikk bedriften en skikkelig oppsving da restriksjonene forsvant.
– Vi opplevde å bli den foretrukne leverandøren for bransjen og fikk dermed veldig mye å gjøre på veldig kort tid, fortsetter Simon.
Store kunder og stor vekst
Siden oppstarten i 2019 har konsernet gått fra en omsetning på 800.000 til 18.000.000 kroner i 2023. The Tap Company har nådd et vendepunkt – hardt arbeid begynner å gi resultater, og hverdagen føles litt mer behagelig.
– Livet begynner å bli litt enklere nå, sier Simon.
Denne veksten gjorde at de i 2024 innfridde kravene til å bli en Gasellebedrift (en bedrift som har doblet omsetningen på fire år med et positivt resultat) – en utmerkelse kun 2% av norske bedrifter har oppnådd.
I tillegg har de vært med på å diversifisere ølmarkedet i Norge ved å legge til rette for at internasjonale aktører kan konkurrere på like vilkår. Bedriften har også de siste årene ekspandert internasjonalt, med kunder fra steder som Lisboa og Monaco.
BI som springbrett
Entreprenørskapsstudiet på BI ga Petter og Simon muligheten til å tilegne seg verdifull praktisk kunnskap og jobbe med reelle oppgaver.
– Det fine med studiet var at vi kunne bruke vår egen bedrift i oppgavene vi skrev. Vi lagde reelle markedsplaner og budsjetter for bedriften, samtidig som vi fikk en karakter i et fag, sier Petter.
Økonomifagene på bacheloren har også vist seg å være nyttige.
– Studiet på BI vekket interessen for å kombinere teori og praksis i økonomi, noe vi drar nytte av i dag. Vi har fått bedre oversikt og forståelse over selskapets økonomiske situasjon og hvordan vi ligger an sammenlignet med våre konkurrenter, sier Simon.
Videre vekst og utvikling
Selskapet vokser raskt, og målet er å kjøpe en tomt utenfor Oslo for å bygge et eget lager innen 2026–2027. Dagens lokaler på Sinsen begynner rett og slett å bli for trange.
– Neste steg er et sted med vinduer, dusj og litt mer varme om vinteren, sier Petter med et smil.
I tillegg har de nylig signert en avtale med Pinnacle Brands og Petter Stordalen-satsingen Belmonte Beverage Group, som gjør dem til landsdekkende leverandør av utstyr og service. Dette er avtaler som de tror kan skape mye vekst i årene som kommer.